METACOGNITIVE STRATEGIES FORMATION IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE
- Authors: Belenkova Y.S.1
-
Affiliations:
- Samara State Technical University
- Issue: Vol 11, No 1 (2014)
- Pages: 36-43
- Section: Articles
- URL: https://vestnik-pp.samgtu.ru/1991-8569/article/view/51824
Cite item
Full Text
Abstract
The paper deals with the problem of development of students’ metacognitive strategies in the process of learning a foreign language. The paper is focused on self-directed learning, self-instruction and learning to learn as the main requisites for learners’ professional success. It also offers some methods and tasks in achieving the goal.
About the authors
Yulia S. Belenkova
Samara State Technical University
Email: yubelenkova@mail.ru
lecturer, Department of Foreign Languages. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100
References
- Dickinson L. Self-instruction in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
- Плигин А.А. Личностно-ориентированное образование: история и практика: Монография. - М.: КСП+, 2003. - 432 с.
- Thompson I., Rubin J. Can Strategy Improve Listening Comprehension. Foreign Language Annuals, 1992. - 263 c.
- Rubin J. The study of cognitive processes in second language learning. Applied Linguistics, 1. 1981. - P. 117-131
- Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. - СПб.: Питер, 2004. - 384 с.
- Сметанникова Н.Н. Методика обучения беспереводному чтению. - М.: Просвещение, 1984. - 205 с.
- Овчинникова Л.П., Михелькевич В.Н. Условия эффективного функционирования системы самоуправляемой индивидуальной самостоятельной учебно-познавательной деятельности студента-заочника // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». - Самара: Изд-во СамГТУ, 2013. - № 2(20). - С. 166-172.
