METACOGNITIVE STRATEGIES FORMATION IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE


Cite item

Full Text

Abstract

The paper deals with the problem of development of students’ metacognitive strategies in the process of learning a foreign language. The paper is focused on self-directed learning, self-instruction and learning to learn as the main requisites for learners’ professional success. It also offers some methods and tasks in achieving the goal.

About the authors

Yulia S. Belenkova

Samara State Technical University

Email: yubelenkova@mail.ru
lecturer, Department of Foreign Languages. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

References

  1. Dickinson L. Self-instruction in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
  2. Плигин А.А. Личностно-ориентированное образование: история и практика: Монография. - М.: КСП+, 2003. - 432 с.
  3. Thompson I., Rubin J. Can Strategy Improve Listening Comprehension. Foreign Language Annuals, 1992. - 263 c.
  4. Rubin J. The study of cognitive processes in second language learning. Applied Linguistics, 1. 1981. - P. 117-131
  5. Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. - СПб.: Питер, 2004. - 384 с.
  6. Сметанникова Н.Н. Методика обучения беспереводному чтению. - М.: Просвещение, 1984. - 205 с.
  7. Овчинникова Л.П., Михелькевич В.Н. Условия эффективного функционирования системы самоуправляемой индивидуальной самостоятельной учебно-познавательной деятельности студента-заочника // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». - Самара: Изд-во СамГТУ, 2013. - № 2(20). - С. 166-172.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Belenkova Y.S.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies