BUILDING RESEARCH AND EDUCATIONAL CLUSTER: EXPERIENCE, FEATURES, ADVATAGES


Cite item

Full Text

Abstract

The relevance of the article is defined by the need to improve the quality of training of graduates of educational institutions in a deteriorating economic situation and the reduction of the funding of social programs. According to the authors, under these conditions, a multi-level training in the scientific and educational cluster is more optimal than the traditional, single-level training of students. The experience of the vocational training in civil engineering under the eduational cluster conditions is summarized. The goals of such cluster creation are defined. The features and advantages, in comparison with the conventional education, are defined. On the example of KSUAE scientific-educational cluster reconsideration of approaches to the curricula development are shown. The data over six years is given; concerning training of relative specialties, training at KNAUF company training center, created under the aegis of KSUAE. The article may be useful to scholars, studying vocational training, as well as to future employers, concerned about the quality of graduates.

About the authors

Rais S. Safin

Kazan State University of Architecture and Engineering

Email: safin@kgasu.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, head of “Professional training, pedagogy and sociology”. 1, Zelenaya st., Kazan, 420043

Evgeny A. Korchagin

Kazan State University of Architecture and Engineering

doctor of pedagogical sciences, professor, professor of “Professional training pedagogy, and sociology” department. 1, Zelenaya st., Kazan, 420043

Ilfak E. Vildanov

Kazan State University of Architecture and Engineering

candidate of pedagogical sciences, associate professor, vice-rector for academic affairs. 1, Zelenaya st., Kazan, 420043

Runar N. Abitov

Kazan State University of Architecture and Engineering

candidate of pedagogical sciences, associate professor, Head of Department of Water Supply and Sanitation. 1, Zelenaya st., Kazan, 420043

Bulat M. Gareev

Kazan State University of Architecture and Engineering

graduate student of Water Supply and Sanitation. 1, Zelenaya st., Kazan, 420043

References

  1. Корчагин Е.А., Сафин Р.С. Интеграция как основа уровневого профессионального образования в научно-образовательном кластере // Высшее образование в России. - 2013. - № 6. - С. 19-25.
  2. Сафин Р.С., Корчагин Е.А. Образовательный кластер: взаимодействие вуза и предприятий: Монография. - Казань: КГАСУ, 2012. - 165 с.
  3. Сафин Р.С., Корчагин Е.А., Вильданов И.Э., Шарафутдинов Д.К., Абитов Р.Н. Интеграционный процесс формирования и развития строительного образовательного кластера // Известия КГАСУ. - 2012. - № 4. - 10 с.
  4. Формирование системы профессионального образования - образовательный кластер Республики Татарстан / Мат-лы интернет-сайта Министерства образования и науки РТ [Электронный ресурс]. - URL: www.tatedu.ru (дата обращения 22.01.2009).
  5. Айтуганов И.М., Корчагин Е.А., Сафин Р.С. Практическая подготовка: взаимодействие вуза и предприятия // Высшее образование в России. - 2012. - № 6. - С. 163-166.
  6. Корецкий Г.А., Лапыгин Д.Ю. Предпосылки интеграции в образовательный кластер // Владимирский государственный университет: Электронный журнал. - 2006. - № 4. - URL: // jornal/vlsu/ru/index/php?id=58 (дата обращения 02.01.2010).
  7. Мухаметзянова Г.В., Пугачева Н.Б. Кластерный подход к управлению профессиональным образованием. - Казань: ИПП ПО РАО, 2007. - 144 с.
  8. Смирнов А.В. Образовательные кластеры и инновационное обучение в вузе. - Казань: Изд-во МОиН РТ, 2010. - 92 с.
  9. Шайдуллина А.Р. Интеграция ссуза, вуза и производства в региональной системе профессионального образования: Дисс. … докт. пед. наук. - Казань, 2010. - 413 с.
  10. Журавлева М.В. Система опережающей профессиональной подготовки кадров для нефтегазохимического комплекса: на примере Республики Татарстан: Дисс. … докт. пед. наук. - Казань, 2012. - 497 с.
  11. Гаврилова О.Е. Формирование профессиональных компетенций студентов - будущих специалистов швейного производства в условиях образовательного кластера: Дисс. … канд. пед. наук. - Казань, 2011. - 257 с.
  12. Кадырова Х.Р. Вариативное проектирование системы многоуровневой подготовки кадров для машиностроительных предприятий региона на основе интегративного подхода: Дисс.. докт. пед. наук. - Казань, 2013. - 489 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Safin R.S., Korchagin E.A., Vildanov I.E., Abitov R.N., Gareev B.M.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies