THE USE OF MEANINGFUL COMMUNICATION BARRIER FOR INTERPRETING EDUCATIONAL INFORMATION BASIS OF THE EFFECT OF THE LEXICAL CHARACTERISTICS OF THE SUBJECT


Cite item

Full Text

Abstract

The article analyzes the structure and especially the impact on the participants of the communication process of the meaningful communication barrier. The elements of the process of business and friendly relations are identified and discussed from the point of view of psychology. The assumption is made that the trust and its parameters are the basis for effective communication. As parameters the sources of trust/not trust to the opponent are selected. The essence of the author's technology is not only a systematic approach to the allocation of substantial elements of the barrier, but in the emergence of the confidence parameters found in the existing barrier. The meaningful barrier was previously perceived as "filter" information. Now, finding additional elements and combining them into a single system, the author argues that the substantial barrier performs the function of interpretation of information, as received and sent. A barrier is a set of parameters that interpret and form the learned unit of the message. Later these parameters are combined into a whole message that is transmitted by the subject of communication to the object. The testing of the proposed technology was conducted at the Department of Humanities education SamSTU by processing lecture material. To check the viability of the proposed technology among students of different specialties (technical and humanitarian) SamSTU experiment was conducted. The

About the authors

Alexander А. Isaev

Samara State Technical University

Email: alexander.isaev2016@ya.ru
244, Molodogvardeiskaya st., Samara, 443100

Tatiana М. Plekhanova

Samara State Technical University

Email: politeh@li.ru
244, Molodogvardeiskaya st., Samara, 443100

References

  1. Barnlund D.С. A transactional model of communication. In C. D. Mortensen (Eds.), Communication theory. - 2nd ed. - New Jersey: Transaction, 2008. - p. 47-57.
  2. Berko R.M. Communicating. - 11thed. - Boston; MA: Pearson Education, 2010. - 456 p.
  3. Robbins S., Judge T., Millett B. Organisational Behaviour. - 6th ed. - NSW: French’s Forest, 2011. - 362 p.
  4. Ильин Е.П. Психология доверия. - СПб., 2013. - 288 с.: ил. - С. 62-70.
  5. Куперченко А.Б. Социально-психологические функции доверия и недоверия в жизнедеятельности человека // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. - 2005. - № 3.
  6. Мельник Н.М. Интеллектуально-информационная поддержка генерации актуального знания в процессе решения профессиональных задач // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 2 (20). - С. 220-224.
  7. Мельник Н.М. Подготовка специалиста к деятельности в условиях быстро меняющегося профессионального мира // Образование и общество. - 2008. - № 6 (53). - С. 63-67.
  8. Нестеренко В.М. Интегральная оценка ценностной ориентации активности субъекта профессиональной деятельности // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 4 (22). - С. 419-423.
  9. Носков С.А., Плеханова Т.М. Преодоление коммуникативных барьеров средствами визуализации учебного материала // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2014. - № 1 (21). - С. 122-128.
  10. Тобахорова С.П. Критерии доверия и недоверия к личности в деловых и дружественных отношениях // Мат-лы 4-го Всероссийского съезда Российского психологического общества. - М., 2007. - Т. 3.
  11. Тобахорова С.П. Критерии доверия и недоверия в деловой сфере // Экономическая психология: актуальные теоретические и прикладные проблемы: Мат-лы 7-й науч.-практ. конф. - Иркутск, 2006.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Isaev A.А., Plekhanova T.М.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies