FEATURES OF REALIZATION of the process approach in quality management systems of EDUCATIONAL INSTITUTIONS


Cite item

Full Text

Abstract

The features of the realization of the process approach in quality management systems of educational institutions are presented at the article. The problems of the creating effective quality management system based on higher education institutions are considered. The different approaches to management are analyzed and the benefits of quality management systems based on the process approach and brought to the requirements of ISO 9001 (International standardization organization) are identified. The definitions of the terms "service" and "products" in relation to higher education institutions are given. The unique to the quality management system of the university processes are indentified and the possible indicators of its effectiveness and efficiency as an example of the Perm National Research Polytechnic University (PNRPU) are developed.

About the authors

Vladimir A. Ivanov

Perm National Research Polytechnic University

Email: msi@pstu.ru
(Dr.Sci. (Techn.)), Professor, the head of the chair "Metal-cutting machines and tools". 29, Komsomolsk prospect, Perm, 614990

Alevtina V. Selezneva

Perm National Research Polytechnic University

Email: msi@pstu.ru
Senior Lecturer of the chair "Metal-cutting machines and tools". 29, Komsomolsk prospect, Perm, 614990

References

  1. Репин В.В., Елиферов В.Г. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов. - М.: РИА «Стандарты и качество», 2008. - С. 308. - 408 с.
  2. Межгосударственный стандарт. Системы менеджмента качества ГОСТ ISO 9001-2011. Системы менеджмента качества. Требования. - М.: Стандартинформ, 2012. - 28 с.
  3. Межгосударственный стандарт. Системы менеджмента качества ГОСТ ISO 9000-2011. Системы менеджмента качества. Основные положения и словарь. - М.: Стандартинформ, 2012. - 28 с.
  4. Ребрин Ю.И. Управление качеством. - Таганрог: Изд-во ТРТУ, 2004. - 174 с.
  5. Раскин А.Л. Руководство по применению стандарта ИСО 9001:2000 в сфере услуг / Пер. с англ. - М.: РИА «Стандарты и качество», 2002. - Вып. 7 (16). - 192 с.
  6. Кухарева Л.В. Применение концепции Lean при внедрении СМК // Методы менеджмента качества. - 2006. - № 7. - С. 11-16.
  7. Шестаков А.Л. О методах консультирования в области управления качеством // Методы менеджмента качества. - 2006. - № 12. - С. 14-17.
  8. Иванов В.А., Селезнева А.В. Особенности применения стандартов ISO в высших учебных заведениях // Высшее образование сегодня. - 2013. - № 8. - С. 39-42.
  9. Иваньковский С.Л., Самочадин А.М. Вопросы монополизации формирования трудового потенциала в условиях инновационного развития российской экономики // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. - 2013. - № 3 (3). - С. 100-107.
  10. Hoyle D. ISO 9000 Quality System Handbook. Butterworth-Heinemann, 2001.
  11. Crosby Ph. Quality is Free. N.Y.: Mentor, 1980.
  12. Гончаров Э.Н. Некоторые соображения по поводу идентификации процессов системы менеджмента качества // Стандарты и качество. - 2007. - № 9. - С. 68-72.
  13. Качалов В.А. Проблемы управления качеством в вузах // Стандарты и качество. - 2000. - № 11. - С. 82-91.
  14. Марухина О.В., Берестнева О.Г. Системный подход к оценке качества образования // Стандарты и качество. - 2002. - № 4. - С. 35-36.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Ivanov V.A., Selezneva A.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies