COMPETITIVENESS OF ENGINEERING PERSONNEL AND DEVELOPMENT TRENDS OF ENGINEERING EDUCATION


Cite item

Abstract

The activity of specialists of engineering profile now becomes very complex and differentiated, it significantly increases the requirements to a modern engineer. The article describes the traditions ofengineering education in Russia, the functions of the engineering activity in the modern world, new trends and factors in the development of engineering education.

Full Text

КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ ИНЖЕНЕРНЫХ КАДРОВ И ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ ИНЖЕНЕРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
×

About the authors

Natalia I. Filonchik

Samara State Technical University, Syzran Branch

Email: ctv@sstu.syzran.ru
PhD, associate professor, chair «General theoretical subjects» 45, Sovetskaya st., Syzran, 446001

References

  1. Филиппов В. Высшая школа России перед вызовами XXI века // Высшее образование в России. – 2001. – №1. – С. 5 – 15.
  2. Федоров И.Б., Еркович С.Л., Коршунов С.В. Высшее профессиональное образование: мировые тенденции (социальный и философский аспекты). – М.: МГТУ, 1998. – 368 с.
  3. Агранович Б.Л.,Чучалин А.И., Соловьев М.А.Инновационное инженерное образование// Инженерное образование. – 2004. – №1. – С. 11 – 14.
  4. Байденко В.И. Болонский процесс: проблемы, опыт, решения.– М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. –112 с.
  5. БайденкоВ.И. Компетенции в профессиональном образовании (к освоению компетентностного подхода) // Высшее образование в России. –2004. – № 11(04). – С. 3 – 14.
  6. Нейматов Я.М. Образование в XXI веке. – М.: Алгоритм, 2002. – С. 334 – 335.
  7. Федоров И.Б. Новая концепция инженерного образования // Высшее образование сегодня. – 2002. – №11. – С. 24 – 31.
  8. Булкин А.П. Социокультурная динамика образования. – Дубна:Феникс+, 2001. – С. 153.
  9. Белоновская И.Д. Формирование инженерной компетентности специалиста: предпосылки, тенденции и закономерности // Вестник ОГУ. Сер. Гуманитарные науки.– 2006. – № 1. – Т. 1. –С. 97.
  10. Новиков А.М. Профессиональное образование в России. – М.: ИЦП НПО РАО, 1997.
  11. Бондаревская Е.В. Парадигма как методологический регулятив педагогической науки и инновационной практики // Педагогика. – 2007. – № 6. – С.3–4.
  12. Сливина Т.А. Конкурентоспособность специалиста как психолого-педагогический феномен // Сибирский педагогический журнал. – Новосибирск: НПГУ, 2007. – № 11. – С. 94.
  13. Широбоков С. Оценка качества подготовки конкурентоспособного специалиста в России и Соединенных Штатах Америки [Электронный ресурс]. http://www.prof.msu.ru./publ/conf/conf46.

Copyright (c) 2013 Filonchik N.I.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies