WAYS OF ASSESSMENT IN COMPETENCE TECHNOLOGY
- Authors: Kyslyakova O.P.1
-
Affiliations:
- Syzran Air Force School
- Issue: Vol 11, No 2 (2014)
- Pages: 77-86
- Section: Articles
- URL: https://vestnik-pp.samgtu.ru/1991-8569/article/view/51962
Cite item
Full Text
Abstract
The article deals with the new alternative educational strategies for assessing results of the developing competences and professionally important skills of future specialists. The author offers a technique of spotting basic competences and methods of assessment according to competence technology used in academic training. The main idea of this article is that systematic evaluation and quality improvement of education should form an integral part of academic culture. For this purpose the author offers the technique of assessment and self-assessment in developing competences and professionally important skills. This technique is based upon the interaction of professional specifications and competence approaches towards specialist training. A specific example is given to show the involvement of students into the evaluation process of their work, and to show how teachers use task complexes to evaluate the academic results in the language of competences.
Keywords
About the authors
Olga P. Kyslyakova
Syzran Air Force School
Email: olga.kislaykova@mail.ru
(PhD), Assistant Professor Science department. 7, Marshal Zhukoy str., Syzran, 446007
References
- Федеральный закон Российской Федерации № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 г. «Об образовании в Российской Федерации».
- Как оценить качество знания: Практ. пособие / Под общ. ред. В.П. Соломина. - СПб.: Книжный дом, 2004. - 100 с.
- Чернова Ю.К., Палферова С.Ш. Математические методы выделения базовых компетенций по фундаментальным дисциплинам: Метод. пособие. - Тольятти: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, ТГУ, 2003. - 50 с.
- Чернова Ю.К. Теория и практика модульного обучения. - Тольятти: ТГУ, 2004. - 49 с.
- Чернова Ю.К., Кислякова О.П., Малыхин В.И. Профессиограмма как целезадатчик подготовки специалиста: Монография. - Тольятти-Сызрань: Изд-во Сызранского ВАИ, 2002. - 234 с.
- Истратова О.Н., Эксакусто Т.В. Психодиагностика. Коллекция лучших тестов. - Изд. 2-е. - Ростов н/Д: Феникс, 2006. - 375 с.
- Носс И.Н., Носс Н.В. Психология управления персоналом предприятия. Профессиологический аспект. - М.: КСП +, 2002. - 240 с.
- Barry McNeill, Lynn Bellamy. Engineering Core Workbook for Active Learning, Assessment & Team Training, second edition (Tempe, AZ: Engineering Copy Service. Arizona State University, 1995).
- Benjamin Bloom, Engiehart M., Furst E., Hill W., David Krathwohl. Taxonomy of Educational Objectives: Cognitive Domain (New York, NY: David McKay Co, 1956).
- McNeill В., Guide A. to Self-Evaluation of Educational States (Tempe, AZ: Arizona State University, College of Engineering and Applied Sciences, Mechanical and Aerospace Engineering Departament, 1994).
- Красноруцкий В. Формулы компетентности // Русский полис. - 2005. - № 7. - 71 с.
- Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной парадигме // Педагогика. - 2003. - № 10. - С. 14.
- Герасимов Б.Н. Методология управления: Учеб. пособие. - Самара: Изд-во НОАНО ВПО СИБиУ, 2013. - 488 с. (Сер. «Энциклопедия управленческих знаний»).
- Щипанов В.В. Управление качеством подготовки инженера на основе интегративно-дивергентного подхода к проектированию мультидисциплинарных комплексов: Автореф. дис. … д-ра техн. наук. - М., 2000. - 46 с.
