EDUCATIONAL SUPPORT OF THE STUDENTS DURING THE MATHEMATICAL CONCEPTS FORMATION
- Authors: Gavryuchenkova S.P.1
-
Affiliations:
- Nizhny Novgorod State Pedagogical University
- Issue: Vol 11, No 2 (2014)
- Pages: 29-34
- Section: Articles
- URL: https://vestnik-pp.samgtu.ru/1991-8569/article/view/51937
Cite item
Full Text
Abstract
In the article the author presents a system of the activization of a student ̉s cognitive independence in the educational process when mathematical conceptsare being formed in terms of development of the Internet, electronic means of data processing and availability. The factors that promote the development of thinking of schoolchildrenin the context of reforms of education were studied, and it is mathematics that contributes most to the formation of the intelligence of students. The aspects of the educational support of students are marked and revealed during the mathematical concepts formation. The method of teaching of mathematical concepts, stimulating transition to higher levels of development of a student ’s readiness for independent thinking are offered. The versions of organizing the activity during the lesson and homework were considered. The article introduces the results of control and test work, questionnaires. The results of competitions have shown the effectiveness of the system of activization of a student ̉s cognitive independence in the educational process during the mathematical concepts formation. This method can be used for co-education of mathematics and informatics.
About the authors
Svetlana P. Gavryuchenkova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University
Email: gavryuchenko@mail.ru
assistant, Dept. of. theory and technique of teaching of Mathematics. 1, Ulyanov str., Nizhny Novgorod, 603950
References
- Лисовский В.Т. Советское студенчество. Социологические очерки. - М.: Высш. шк., 1990. - 302 с.
- Пуанкаре А. О науке / Пер. с фр. - М.: Наука, 1990.
- Талызина Н.Ф. Формирование приемов математического мышления. - М.: Вентана-граф, 1995. - 232 с.
- Гнеденко Б.В. Формирование мировоззрения учащихся в процессе обучения математике. - М.: Просвещение, 1982.
- Психолого-педагогические условия развития понятийного мышления: Хрестоматия / Сост. Э.Г. Гельфман, С.И. Цымбал. - Томск: Изд-во Том. ун-та, 2003.
- Давыдов В.В. Теория развивающегося обучения. - М.: ИНТОР, 1996.
- Теория и технология обучения математике в средней школе: Учеб. пособие для студентов математических специальностей педагогических вузов / Под ред. Т.А. Ивановой. 2-е изд., испр. и доп. - Н. Новгород: НГПУ, 2009. - 355 с.
- Сенников Г.П. Наглядно-конструктивное изучение школьной стереометрии: В 2 ч. - Горький, 1990.
- Управление качеством образования: Практико-ориентир. моногр. и метод. пособие / Под ред. М.М. Поташника. - М.: Пед. общество России, 2008. - 448 с.
- Мордкович А.Г. Профессионально-педагогическая направленность специальной подготовки учителя математики в педагогическом институте: дис. … д-ра пед. наук / А.Г. Мордкович. - М., 1987. - 355 с.
