FEATURES OF THE SOCIO-PSYCHOLOGICAL ATTITUDES IN NEED-MOTIVATIONAL SPHERE STUDENTS


Cite item

Abstract

In this paper we attempt to determine the degree of importance of the motivational component of the personality of university students, their social attitudes in need-motivational sphere in the process of preparation of the expert professional. The paper proposes an integrated approach to the consideration of the nature and structure of motivation and motive. We discussed ways of classifying the motives suggested by various researchers of the problem. This paper describes a study whose purpose is to analyze the features of the socio-psychological attitudes of individual students at different stages of the learning process at the university. We conducted a study and described it, agreed goals and objectives, analyze the results.

About the authors

Elena N. Rudneva

Samara State Technical University

Email: Rudneva2005@yandex.ru
senior lecturer, Department of Psychology and Pedagogic. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

Olga I. Lnogradskaya

Samara State Technical University

(PhD), Associate Professor, Department of Psychology and Pedagogic. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

Valeri V. Kostyanov

Samara State Technical University

senior lecturer, Department of Psychology and Pedagogic. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

References

  1. Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. - СПб.: Питер, 2001. - 272 с.
  2. Божович Л.И., Благонадёжина А.А. Изучение мотивации поведения детей и подростков. - М.: Педагогика, 1972. - 180 с.
  3. Вилюнас В.К. Психологические механизмы мотивации человека. - М.: МГУ, 1990. - 288 с.
  4. Зимняя И.А. Педагогическая психология. - М.: Логос, 1999. - 384 с.
  5. Иванников В.А. Психологические механизмы волевой регуляции. - М.: Просвещение, 1991. - 274 с.
  6. Ковалев В.И. Мотивы поведения и деятельность. - М.: Наука, 1988. - 192 с.
  7. Кокурина И.Г. Социально-психологический анализ смыслообразующей функции мотивации жизнедеятельности социального индивида [Электронный ресурс]. http://www.psy.msu.ru/science/public/kokurina/kokurina2007.pdf
  8. Леонтьев Д.А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности //Вестник МГУ. Сер. 14. - 1996. - № 4. - С. 35-44.
  9. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1984. - 432 с.
  10. Маркова А.К. Психология профессионализма. - М.: Знание, 1996. - 308 с.
  11. Платонов К.К. О системе психологии. - М.: Мысль, 1972. - 216 с.
  12. Реан А.А. Психология изучения личности. - СПб.: Питер, 1999. - 523 с.
  13. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2000. - 712 с.
  14. Файзулаев А.А. Принятие мотива личностью // Психологический журнал. - 1985. - № 4. - С. 44-51.
  15. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. - 2-е изд. - СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. - 860 с.
  16. Шахова В.А., Шапиро С.А. Мотивация трудовой деятельности. - М.: Альфа-Пресс, 2006. - 332 с.

Copyright (c) 2014 Rudneva E.N., Lnogradskaya O.I., Kostyanov V.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies