THE SYSTEM OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF CULTURAL COMPETENCIES AMONG the STUDENTS OF TECHNICAL UNIVERSITY IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE


Cite item

Full Text

Abstract

The article discusses the pedagogical system of the formation and development of cultural competencies among the students of technical university in the process of teaching a foreign language. A choice of a set of cultural competencies that should be possessed by graduates of the technical university, as well as requirements to the levels of their development is grounded. An information-didactic basis for the formation of common cultural competences in the process of teaching students a foreign language is presented, its structure containing: a basic textbook for undergraduate students of engineering and technology in foreign language, a package interdisciplinary educational complexes, scientific and popular scientific journals, Internet resources in this subject area. a series of active and interactive learning methods, providing motivation of teaching and the intensification of the process of formation of students ' cultural competence is presented. The criteria and diagnostic tools for monitoring and evaluation of levels of development of cultural competencies are analyzed.

About the authors

Irina V. Vlasova

Samara State Technical University

Email: elet800@mail.ru
lecturer, Department of Foreign Languages. 244, Molodogvardeiskaya str., 443100

Valentin N. Mikhelkevich

Samara State Technical University

Doctor of Technical Sciences, Professor, Department of Psychology and Pedagogics 244, Molodogvardeiskaya str., 443100

References

  1. Блинов В.И., Виненко В.Г., Сергеев И.С. Методика преподавания в высшей школе: Учеб.-практ. пособие. - М.: Юрайт, 2013. - 315 с.
  2. Психология и педагогика высшей школы / Л.Д. Столяренко [и др.]. - Ростов н/Д: Феникс, 2014. - 620 с.
  3. Нестеренко В.М., Ионесов В.И. Человек в системе пространственно-временных связей: проекции и вызовы социокультурной коммуникации // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2(20). - С. 142-148.
  4. Борисова Н.В., Азарова Р.Н., Кузов В.Б. Проектирование компетентностно-ориентированных основных образовательных программ как основа качества высшего профессионального образования // Управление качеством инженерного образования и инновационные образовательные технологии: Сб. докладов международ. науч.-практич. конф. - М.: МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2008. - С. 59-65.
  5. Гальскова Н.Д., Гез Н.К. Теория обучения иностранному языку. Лингводидактика и методика. - М.: Академия, 2006. - 334 с.
  6. Рожнова Е.А., Симакова С.М. К вопросу об использовании интерактивных форм в профессионально ориентированном обучении иностранному языку в техническом вузе // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1(19). - С. 123-129.
  7. Современные образовательные технологии: Учеб. пособие / Колл. авт. под рук. Н.В. Бордовской. - М.: КНОРУС, 2010. - 432 с.
  8. Михелькевич В.Н., Нестеренко В.М., Кравцов П.Г. Инновационные педагогические технологии. - Самара: СамГТУ, 2004. - 91 с.
  9. Власова И.В. Метод проектов как активная образовательная технология обучения профессиональному аспекту иностранного языка в техническом вузе // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2(20). - С. 28-33.
  10. Морозов А.В., Чернилевский Д.В. Креативная педагогика и психология: Учеб. пособие. - М.: Академический проект, 2004. - 560 с.
  11. Лабзина П.Г. Развитие креативного мышления студентов технического вуза в процессе изучения иностранного языка // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1 (19). - С. 63-66.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Vlasova I.V., Mikhelkevich V.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies