THE SYSTEM OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF CULTURAL COMPETENCIES AMONG the STUDENTS OF TECHNICAL UNIVERSITY IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE
- 作者: Vlasova I.V.1, Mikhelkevich V.N.1
-
隶属关系:
- Samara State Technical University
- 期: 卷 11, 编号 4 (2014)
- 页面: 39-47
- 栏目: Articles
- URL: https://vestnik-pp.samgtu.ru/1991-8569/article/view/52038
- ID: 52038
如何引用文章
全文:
详细
The article discusses the pedagogical system of the formation and development of cultural competencies among the students of technical university in the process of teaching a foreign language. A choice of a set of cultural competencies that should be possessed by graduates of the technical university, as well as requirements to the levels of their development is grounded. An information-didactic basis for the formation of common cultural competences in the process of teaching students a foreign language is presented, its structure containing: a basic textbook for undergraduate students of engineering and technology in foreign language, a package interdisciplinary educational complexes, scientific and popular scientific journals, Internet resources in this subject area. a series of active and interactive learning methods, providing motivation of teaching and the intensification of the process of formation of students ' cultural competence is presented. The criteria and diagnostic tools for monitoring and evaluation of levels of development of cultural competencies are analyzed.
作者简介
Irina Vlasova
Samara State Technical University
Email: elet800@mail.ru
lecturer, Department of Foreign Languages. 244, Molodogvardeiskaya str., 443100
Valentin Mikhelkevich
Samara State Technical UniversityDoctor of Technical Sciences, Professor, Department of Psychology and Pedagogics 244, Molodogvardeiskaya str., 443100
参考
- Блинов В.И., Виненко В.Г., Сергеев И.С. Методика преподавания в высшей школе: Учеб.-практ. пособие. - М.: Юрайт, 2013. - 315 с.
- Психология и педагогика высшей школы / Л.Д. Столяренко [и др.]. - Ростов н/Д: Феникс, 2014. - 620 с.
- Нестеренко В.М., Ионесов В.И. Человек в системе пространственно-временных связей: проекции и вызовы социокультурной коммуникации // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2(20). - С. 142-148.
- Борисова Н.В., Азарова Р.Н., Кузов В.Б. Проектирование компетентностно-ориентированных основных образовательных программ как основа качества высшего профессионального образования // Управление качеством инженерного образования и инновационные образовательные технологии: Сб. докладов международ. науч.-практич. конф. - М.: МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2008. - С. 59-65.
- Гальскова Н.Д., Гез Н.К. Теория обучения иностранному языку. Лингводидактика и методика. - М.: Академия, 2006. - 334 с.
- Рожнова Е.А., Симакова С.М. К вопросу об использовании интерактивных форм в профессионально ориентированном обучении иностранному языку в техническом вузе // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1(19). - С. 123-129.
- Современные образовательные технологии: Учеб. пособие / Колл. авт. под рук. Н.В. Бордовской. - М.: КНОРУС, 2010. - 432 с.
- Михелькевич В.Н., Нестеренко В.М., Кравцов П.Г. Инновационные педагогические технологии. - Самара: СамГТУ, 2004. - 91 с.
- Власова И.В. Метод проектов как активная образовательная технология обучения профессиональному аспекту иностранного языка в техническом вузе // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2(20). - С. 28-33.
- Морозов А.В., Чернилевский Д.В. Креативная педагогика и психология: Учеб. пособие. - М.: Академический проект, 2004. - 560 с.
- Лабзина П.Г. Развитие креативного мышления студентов технического вуза в процессе изучения иностранного языка // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1 (19). - С. 63-66.
补充文件
