EFFICIENCY AND STUDENT ACADEMIC ACHIEVEMENT


Cite item

Full Text

Abstract

Effective learning activity as a kind of labor activity requires maintaining a high level of efficiency. This ability, along with indicators such as thinking, memory, attention largely determines the success of a student's digestion of educational knowledge. The results of the studies of the educational process in terms of efficiency are -analyzed. Researches were carried out on the basis of experimental data obtained by testing. It was found that the correlations between performance on the Landolt scale and academic performance of students are absent. This result does not mean that there is no relationship between performance and the results of one’s actions. It is obvious that such a relationship exists, however, for its detection it is necessary to choose appropriate research methods and find the parameters that characterize the effectiveness of, inter alia, training. Observations of trainees show that individual natural mechanisms of optimization and adaptation remain undeveloped, and the motivation, interest can only temporarily improve the efficiency of learning. Therefore it is justified the introduction of a special discipline aimed at training on maintaining a high level of efficiency as an effective way to improve the efficiency of not only the learning process, but also to work in a broad sense.

About the authors

Albert A. Abrosimov

Samara State Technical University

Email: abrosimov_a_a@list.ru
(PhD), Associate professor, Dept. Automatic and Control in Technical Systems. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Лысенко Ю.Н. Эффективность учебной деятельности студентов в условиях стресса // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2 (20). - С. 121-124.
  2. Льноградская О.И., Смирнов М.В. Динамика уровня стрессоустойчивости у студентов СамГТУ // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 1 (17). - С. 114-120.
  3. Щербатых Ю.В., Есауленко И.З. Прогнозирование и коррекция уровня эмоционального стресса у студентов вышей школы // Системный анализ и управление в биомедицинских системах. - Т. 1. - № 3. - 2002.- С. 319-322.
  4. Клячкина Н.Л. Стрессовые факторы и техники их преодоления // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2014. - № 2 (22). - С. 86-94.
  5. Бруннер Е.Ю. Методики диагностики и психокоррекции. Серия: Психологический практикум. - Ростов-нД: Феникс, 2006. - 317 с.
  6. Сысоев В.П. Методика диагностики работоспособности. Тест Э. Ландольта. - СПб.: ИМАТОН, 1996. - 28 с.
  7. Сысоев В.П. Тест Э. Ландольта. Диагностика работоспособности. - СПб.: ИМАТОН, 2000. - 32 с.
  8. Основы инженерной психологии: Учебник для вузов / Под ред. Б.Ф. Ломова. - М.: Высш. шк., 1986. - 448 с.
  9. Гигиена труда: Учебник / Под ред. Н.Ф. Измерова, В.Ф. Кириллова. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 2010. - 592 c.
  10. Мунипов В.М., Зинченко В.П. Эргономика. - М.: Логос, 2001. - С. 356.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Abrosimov A.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies