VISUALIZATION TUTORIALS AS A TOOL FOR OVERCOMING COMMUNICATION BARRIERS


Cite item

Full Text

Abstract

The article analyzes the problem of communication barriers in the learning process. The integral system of communication barriers is modeled. The hypothesis is that visualization tutorials can be used as a means of overcoming barriers. It is established experimentally that the use of visualization tools increases the degree of assimilation of the information in the presence of barriers to 30-40 %.

About the authors

Sergey A. Noskov

Samara State Technical University

Email: noskov.samstu@mail.ru
postgraduate student, Department of Psychology and Pedagogics. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

Tatiana M. Plekhanov

Samara State Technical University

Email: politeh@li.ru
lecturer, Department of Psychology and Pedagogics. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

References

  1. Barnlund D.С. A transactional model of communication. In C. D. Mortensen (Eds.), Communication theory. - 2nd ed. - New Jersey: Transaction, 2008. - p. 47-57.
  2. Berko R.M. Communicating. - 11thed. - Boston; MA: Pearson Education, 2010. - 456 p.
  3. Robbins S., Judge T., Millett B. Organisational Behaviour. - 6th ed. - NSW: French’s Forest, 2011. - 362 p.
  4. Гузеев В.В. Методы и организационные формы обучения. - М.: Народное образование, 2001. - 128 с.
  5. Макарова Е.А., Писаренко В.И. Визуализация как одна из стратегий создания инновационной образовательной среды // Известия Южного федерального университета. Серия «Технические науки». - 2011. - № 12. - С. 260-267.
  6. Манько Н.Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов в активизации учебной деятельности // Известия Алтайского государственного университета. - 2009. - № 2. - С. 22-28.
  7. Мельник Н.М. Интеллектуально-информационная поддержка генерации актуального знания в процессе решения профессиональных задач // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 2 (20). - С. 220-224.
  8. Мельник Н.М. Подготовка специалиста к деятельности в условиях быстро меняющегося профессионального мира // Образование и общество. - 2008. - № 6 (53). - С. 63-67.
  9. Нестеренко В.М. Интегральная оценка ценностной ориентации активности субъекта профессиональной деятельности // Вектор науки ТГУ. - 2012. -№ 4 (22). - С. 419-423.
  10. Носков С.А. Визуализация средств обучения как инструмент активизации учебной деятельности // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». - 2013. - № 2 (20). - С. 162-165.
  11. Плеханова Т.М. Использование средств визуализации в процессе формирования образного мышления студентов // Актуальные проблемы развития высшего и среднего образования на современном этапе: мат-лы VII Всероссийской науч.-практич. конф. ученых и педагогов-практиков. - Самара: Самарский научный центр РАН, 2012. - С. 250-253.
  12. Рапуто А.Г. Визуализация как неотъемлемая составляющая процесса обучения преподавателей // Инновационные направления в педагогическом образовании: III Всероссийская науч.-технич. интернет-конф. с междунар. участием. - 2009. - URL: http://econf.rae.ru/article/5147.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Noskov S.A., Plekhanov T.M.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies