THE FUNDAMENTALIZATION OF PROFESSIONAL EDUCATION AS A BASIS FOR THE ACHIEVEMENT OF THE REQUIRED BY THE INNOVATIVE ECONOMY QUALITY OF TRAINING OF SPECIALISTS


Cite item

Full Text

Abstract

The paper establishes the necessity and demonstrates the possibilities of a novel approach to the fundamentalization of professional education based on the method of the intellectual and information support of the professional activity. The described approach guarantees the consolidation of the strengths of the applied and academic baccalaureate which in the end allows to satisfy the demand of industrial enterprises and organizations for specialists whose professional qualities meet the requirements of the rapidly developing economy. The research shows that in the conditions of the innovative development of the economy the priority of the fundamentalization of the professional training is the formation of the integral meta-knowledge of the professional activity which is the “genetic” basis for generating of the up-to-date concrete practically oriented knowledge applied in the real practical activity and guaranteeing the self-development of a specialist according to the changing personal and social demands.

About the authors

Nadezhda M. Melnik

Samara State Technical University

Email: psychol@samgtu.ru
candidate of pedagogics, associate professor, department of Psychology and Pedagogics. 244, Molodogvardeyskaya St., Samara, 443100

References

  1. Блинов В.И. Прикладной бакалавриат: самое практичное образование. http://www.opec.ru/1378682.html.
  2. Большой толковый словарь русского языка / Под редакцией Д.Н. Ушакова. - М.: АСТ, 2008. - 1280 с.
  3. Гендина Н.И. Образование для общества знаний и проблемы формирования информационной культуры личности // Науч. и технич. б-ки. - 2007. - № 3. - С. 40-48.
  4. Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы: Утв. распоряжением Правительства РФ от 15 мая 2013 г. № 792-р.
  5. Гура В.В. Фундаментальность и наукоемкость как качественные характеристики современного открытого образования // Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. - 2006. Прил. № 3. - С. 86-92.
  6. Кинелев В.Г. Фундаментализация университетского образования // Высшее образование в России. - 1994. - № 4. - С. 6-13.
  7. Мандельброт Б. Фрактальная геометрия природы. - М.: Институт компьютерных исследований, 2002. - 656 с.
  8. Мельник Н.М. Эволюционно-деятельностный подход к профессиональной подготовке выпускника вуза в условиях инновационного развития экономики // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 3 (21). - С. 244-249.
  9. Мельник Н.М. Интеллектуально-информационная поддержка надежной профессиональной деятельности субъекта // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 4 (22). - С. 410-414.
  10. Мельник Н.М. Средства управления надежностью профессиональной деятельности выпускника вуза // Высшее образование сегодня. - 2008. - № 10. - С. 20-22.
  11. Мельник Н.М. Методология профессиональной подготовки выпускника вуза к деятельности в условиях инновационной экономики // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». - 2012. - № 2 (18). - С. 126-137.
  12. Мельник Н.М. Инновационная технология подготовки лидеров глобальной конкуренции // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». - 2013. - № 2 (20). - С. 129-141.
  13. Нестеренко В.М. Параметрическое управление знанием в процессе решения профессиональных задач // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». - 2011. - №1 (15). - С. 89-98.
  14. Нестеренко В.М., Мельник Н.М. Эвалюация - эволюционный инструмент оценки качества профессиональной деятельности специалиста // Инновации на основе информационных и коммуникационных технологий. - 2008. - № 1. - С. 358-360.
  15. Садовников Н.В. Фундаментализация современного образования // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. Белинского. Общественные науки. - 2011. - № 24. - С. 782-786.
  16. Садовничий В.А. Традиции и современность // Высшее образование в России. - 2003. - № 1. - С. 11-18.
  17. Суханов А.Д. Концепция фундаментализации высшего образования и ее отражение в ГОСах // Высшее образование в России. - 1996. - № 3. - С. 17-24.
  18. Тестов В.А. Различные подходы к понятию фундаментальности образования. http://www.edit.muh.ru/content/mag/trudy/05_2008/08.pdf

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Melnik N.M.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies