EDUCATION PROFESSIONAL COMPETENCE TO ENSURE THE SAFETY ACTIVITY


如何引用文章

全文:

详细

In the article the process of teaching professional competencies to ensure safe operation with regard to professional qualifications is analyzed. The components of professional competencies to ensure safe operation, the purpose of which is to exclude erroneous personnel actions are considered. The process of teaching professional competencies is related to the process of professional education. Therefore, during training attention should be paid to the rules and safety requirements. In most accidents are guilt of personal qualities of workers who depend on education. Therefore, teaching safe behavior is directed on the psyche of a student with the intent of developing personal qualities that contribute to safety when performing work. The creation of psychological safety, training and monitoring serve one important purpose of teaching professional competencies to ensure safe operation. To assess the level of professional skills of the learner used a mathematical apparatus that allows you to control the level of professional competence. This mathematical model allows to estimate the level of acquisition and loss of skills on the safety activities of the trainees, allowing timely and qualitatively to develop the measures to reduce erroneous personnel actions.

作者简介

Lуudmila Sorokina

Samara State Technical University

Email: bjd@list.ru
(PhD, docent), docent of the pulpit "Safety to vital activity". 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

参考

  1. Котик М.А. Психология и безопасность / 3-е изд. - Таллинн, 1989. - 405 с.
  2. Лапин В.Л., Попов В.М., Рыжков Ф.Н., Томаков В.И. Безопасное взаимодействие человека с техническими системами: Учеб. пособие. - Курск: Курск. гос. техн. ун-т, 1995. - 238 с.
  3. Борисов С.В. Математическая модель процессов приобретения и утери навыков // Проблемы инженерной психологии и эргономики. - М.: ВНИИТЭ, 1974. - С. 150-152.
  4. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1984. - 440 с.
  5. Инженерная психология. Теория методологии, практическое применение / Под ред. Б.Ф. Ломова, В.Ф. Рубахина, В.Ф. Венды. - М.: Наука, 1977. - 280 с.
  6. Котелова Ю.В. Очерки психологии труда. - М.: МГУ, 1986.
  7. Основы инженерной психологии: Учеб. пособие / Под ред. Б.Ф. Ломова. - М.: Высшая школа, 1977. - 335 с.
  8. Давыдов А.А. Коэффициент интеллектуальности (IQ) и инновационное развитие. - 7 с. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.ssa-rss.ru/files/File/info/IQ_Innovation.pdf.
  9. Косилов С.А., Леонова Л.А. Работоспособность человека и пути ее повышения. - М.: Медицина, 1974. - 240 с.
  10. Файнбург Г.З. Основы организации управления профессиональными рисками: Учеб. пособие. (Серия: Управление профессиональными рисками) / Под ред. Г.З. Файнбурга. - Вып. 1. - Изд. 2-е, испр. и доп. - Пермь: Перм. гос. техн. ун-т, 2007. - 148 с.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

版权所有 © Sorokina L.V., 2014

Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名 4.0国际许可协议的许可

##common.cookie##