PRINCIPLES OF PROFESSIONAL SELECTION ON THE BASIS OF PHYSIOLOGICAL CHARACTERISTICS OF A PERSON


如何引用文章

全文:

详细

In the article the principles of professional selection based on professional characteristics are analysed. Professional selection is the choice of a specific person for the specific professional conditions. Professional selection aims not only to determine the presence of medical contraindications, but also to choose the profession of a person corresponding to a specific level of professional competence. The system of professional selection should be a "filter" that prevents the hiring of persons with physiological and psychological characteristics that do not meet the requirements of the appropriate technological processes and productions. The article describes the stages of professional selection (for medical reasons, according to the degree of professional suitability, the control stage). From the point of view of safety,the main directions of professional selection of the person (operator) can be taken: physiological, psychophysiological and professional direction. Each area in this case can set the features of quality assessment, which can be viewed and used separately or comprehensively. Every direction can have a number of properties, allowing to assess a person in a particular situation. The level of professional suitability is determined by the level of formation of professional competence (comprehensive assessment). Obtaining low level of formation of professional competence in the process of stage 1 of the professional selection, says that a student should be sent for retraining.

作者简介

Lуudmila Sorokina

Samara State Technical University

Email: bjd@list.ru
(PhD, associate professor), associate professor of the chair "Safety to vital activity", Samara State Technical University. 244, Molodogvardeiskaya st., Samara, 443100

参考

  1. Котик М.А. Психология и безопасность. 3-е изд. - Таллин, 1989. - 405 с.
  2. Лапин В.Л., Попов В.М., Рыжков Ф.Н., Томаков В.И. Безопасное взаимодействие человека с техническими системами: Учеб. пособие. - Курск: Курск. гос. техн. ун-т, 1995. - 238 с.
  3. Борисов С.В. Математическая модель процессов приобретения и утери навыков // Проблемы инженерной психологии и эргономики. - М.: ВНИИТЭ, 1974. - С. 150-152.
  4. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1984. - 440 с.
  5. Мариненко Н.В. Уроки безопасности. - М.: Профиздат, 1991. - 130 с.
  6. Межотраслевые методические рекомендации по профессиональному подбору на основные профессии промышленности и народного хозяйства. - М.: Имидж, 1993.
  7. Межотраслевые методические рекомендации по психофизиологическому профессиональному подбору на основные профессии промышленности и народного хозяйства. - М.: Имидж, 1993.
  8. Давыдов А.А. Коэффициент интеллектуальности (IQ) и инновационное развитие. - 7 с. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.ssa-rss.ru/files/File/info/ IQ_Innovation.pdf.
  9. Косилов С.А., Леонова Л.А. Работоспособность человека и пути ее повышения. - М.: Медицина, 1974. - 240 с.
  10. Файнбург Г.З. Основы организации управления профессиональными рисками: Учеб. пособие / Сер. Управление профессиональными рисками. Под ред. Г.З. Файнбурга. - Вып. 1. - Изд. 2-е, испр. и доп. - Пермь: Перм. гос. техн. ун-т, 2007. - 148 с.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

版权所有 © Sorokina L.V., 2015

Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名 4.0国际许可协议的许可

##common.cookie##