THE ORGANIZATION OF EXTRACURRICULAR ACTIVITIES USING IT: TRAINING OF PEDAGOGICAL HIGH SCHOOL GRADUATES TO IMPLEMENT THE REQUIREMENTS OF THE EDUCATIONAL STANDARTS


Cite item

Full Text

Abstract

The article examines the current issues related to the implementation of the second generation of federal state educational standards, the introduction of extracurricular activities as an essential component of the educational process. Main directions and objectives of extracurricular activities, their organization stages and practical use are observed. The authors emphasize the importance of information and communication technologies in the organization of extracurricular activities of students and in students’ achievement of educational goals. The evaluation of the rationality of using IT at all the stages of extracurricular activities is provided.In accordance with the professional standards of the teacher, a detailed analysis of teachers IT-competences is given (especially their pedagogical utility). Teachers of the department of information and communication technologies in education of Samara State Academy of Social Sciences and Humanities usually hold professional development courses. On those courses diagnostic tests of Samara region teachers’ IT-competencies are held. According to the results of those tests, it can be concluded that almost all teachers have sufficient level of basic IT-competence, but pedagogical IT-competence is at its beginner stage. The present research allows the authors to speak about the necessity of improving the teacher's skill and perfecting the relevant skills.The article notes the importance of different elements in the preparation process of future teachers, mainly the formation of their skills in organization of extracurricular activities using IT. Authors analyze the available experience of students training for using extracurricular activities in school. For example, the application of blogs, online communities, and online services can be used in organization of extracurricular activities with the students. In the conclusion, the authors point out the necessity of systematic work on forming university students’ skills in organization of extracurricular activities with the use of IT.

About the authors

Olesya V. Arzybova

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Email: arzybovaolesya@gmail.com
candidate of Psychological science, Associate Professor at the Department of information and communication technologies in education. 65/67, M. Gorkogo st., Samara, 443099

Elena N. Tarakanova

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Email: tarelena13@gmail.com
candidate of Pedagogical science, Associate Professor at the Department of information and communication technologies in education. 65/67, M. Gorkogo st., Samara, 443099

References

  1. Савина Е.М. Внеурочная познавательная деятельность как фактор развития воспитательной системы образовательного учреждения: дисс.. к.п.н.: 13.00.01. - Ярославль, 2006.
  2. Бурченкова А.А. Внеурочная деятельность школьников как условие гуманитарного влияния на учащихся сельской малокомплектной школы (1-9 классы): дисс.. к.п.н.: 13.00.01. - Смоленск, 2005.
  3. Сидорова Л.Е. Внеурочная трудовая деятельность учащихся как средство формирования опыта художественно-прикладного творчества (на примере создания якутских национальных изделий из меха): дисс.. к.п.н.: 13.00.02. - М., 2005.
  4. Мусс Г.Н. Воспитание патриотизма подростка во внеурочной деятельности: дисс.. к.п.н.: 13.00.01. - Оренбург, 2008.
  5. Тимуршина Г.А. Внеурочная деятельность старших школьников как фактор их гражданского становления: дисс.. к.п.н.: 13.00.01. - Н. Новгород, 2005.
  6. Акимова О.И. Внеурочная деятельность как средство формирования профессионального самоопределения выпускников специальных (коррекционных) школ VIII вида: дисс.. к.п.н.: 13.00.03. - Екатеринбург, 2012.
  7. Сухая Н.В. Формирование социально-ценностной направленности личности старшеклассника в урочной и внеурочной деятельности: автореф. дисс. … к.п.н.: 13.00.01. - Смоленск, 2015. [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://www.smolgu.ru/files/ doc/D212_254_02/Suhaya_avt.pdf - Дата обращения: 15.02.2015.
  8. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. Утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 17 декабря 2010 г. № 1897. [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://edu.ru/db/mo/Data/d_10/m1897.html - Дата обращения: 15.02.2015.
  9. Григорьев Д.В., Степанов П.В. Внеурочная деятельность школьников. Методический конструктор. - М.: Просвещение, 2014. - 223 с.
  10. Профессиональный стандарт «Педагог (педагогическая деятельность в дошкольном, начальном общем, основном общем, среднем общем образовании) (воспитатель, учитель)». Утв. приказом Министерства труда и социальной защиты РФ от 18 октября 2013 г. № 544н. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.garant.ru/products/ ipo/prime/doc/70435556/ - Дата обращения: 15.02.2015.
  11. Сергодеев В.А. Сетевые интернет-сообщества: сущность и социокультурные характеристики // Вестник Адыгейского государственного университета. - 2013. - № 1 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/setevye-internet-soobschestva-suschnost-i-sotsiokulturnye-harakteristiki
  12. Рождественская Л. Такие разные блоги [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://ljudmillar.blogspot.ru/2008/04/blog-post.html - Дата обращения: 15.02.2015.
  13. Ладошкин Н.А. Организация развития интеллектуального потенциала школьников во внеурочной деятельности: проблемы и пути решения // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. - 2013. - № 6. - С. 135-138 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/organizatsiya-razvitiya-intellektualnogo-potentsiala-shkolnikov-vo-vneurochnoy-deyatelnosti-problemy-i-puti-resheniya - Дата обращения: 15.02.2015.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Arzybova O.V., Tarakanova E.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies