MOTIVATION TO HISTORY STUDY AND MEANS OF ITS REALIZATION IN TECHNICAL UNIVERSITY


Cite item

Full Text

Abstract

The article examines the experience of teaching the subject "History" for students of technical colleges according to federal educational standards of the third generation. The motivation forming the interest to the discipline, the means and methods of its realizing are analyzed. The author traces the hierarchy of motives leading to an active cognitive activity in history. It is also proved that the motivation is determined through the specificity of an academic subject. The author offers a positive experience that provides discussions, going to "micro-level history", creating a new methodological support of self-sufficient student work.

About the authors

Natalya A. Tatarenkova

Samara State Technical University

Email: ntatarenkova@mail.ru
(Ph.D. ist. Sciences), assistant professor of sociology, political science and history of the motherland. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Андреев А.Л. Интеллектуальное поле истории // Высшее образование в России. - 2013. - № 8-9. - С. 133-144.
  2. Философский энциклопедический словарь [Электронный ресурс]. - http://www.rubricon.com/ (дата доступа: 01.07.2014).
  3. Антипов Г.А. Как и зачем нужно изучать историю в школе и университете? // Высшее образование в России. - 2013. - № 8-9. - С. 125-132.
  4. Карамзин Н.М. История государства Российского: В 12 т. Т. 1. [Электронный ресурс]. - http://lib.ru/LITRA/KARAMZIN/karamz01.txt. (дата доступа: 01. 07. 2014).
  5. Коньков Д.С. Аудиовизуальные и интерактивные методы преподавания: достоинства и недостатки // Высшее образование в России. - 2012. - № 8-9. - С. 115-120.
  6. Татаренкова Н.А. Компетентностный подход в преподавании гуманитарных дисциплин // Высшее образование в России: история и современность: Мат-лы регионал. науч.-практ. конф., посв. 100-летию СамГТУ. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2014. - С. 135-143.
  7. Петухова Т.П., Белоновская И.Д., Глотова М.И., Пашкевич М.С. Самостоятельная работа глазами студентов и преподавателей: результаты мониторинга // Высшее образование в России. - 2012. - № 1. - С. 80-84.
  8. Татаренкова Н.А. Компетентностный подход в преподавании «Истории государственного управления в России» // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2011. - № 2(16). - С. 149-155.
  9. Татаренкова Н.А. История: Учеб.-практ. пособие для бакалавров. В 2 ч. Ч. 1. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2013. - 110 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Tatarenkova N.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies