INTERDISCIPLINARY DIDACTIC COMPLEXES FOR FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF HEALTH-OPERATORS OF MAN-MACHINE SYSTEMS


Cite item

Full Text

Abstract

The article deals with interdisciplinary teaching complexes as single element of information and didactic basis of formation of professional competence of health-synthesized through a special course content integration with the relevant academic disciplines. Interconnected interdisciplinary didactic complexes structurally logical connections into account not only the consistency and continuity of health-content modules, but also the methods and ways of presenting them in their development of students. The modules of interdisciplinary teaching complexes are presented. The modules are included in the structure of academic disciplines such as: Philosophy; Physical Culture; Engineering psychology; Valueology; Ergonomics; life Safety. Each academic discipline has didactic units. The pedagogical experiment showed the effect of interdisciplinary teaching in the formation of complexes of health-professional competencies for students - the future operators of man-machine systems.

About the authors

Aleksei I. Kardashevsky

Samara State Technical University

Email: Aik1780@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, senior lecturer, department of physical education and sports 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Байденко В.И. Компетенции в профессиональном образовании: к освоению компетентностного подхода // Высшее образование в России. - 2004. - № 11. - С. 3-13.
  2. Бершадский М.Е. Дидактические и психологические основания. - М.: Прогресс, 2007. - 353 с.
  3. Бусыгин А.Г. Двойная спираль Жизни, Здоровья и базовых потребностей: философский трактат (Десмоэкология - 2). - Ульяновск: Ульяновский дом печати, 2008. - С. 47-48.
  4. Зеер Э.Ф. Ключевые квалификации и компетенции в личностно-ориентированном профессиональном образовании // Образование и наука. - 2009. - № 3. - С. 90-102.
  5. Кардашевский А.И. Критерии и средства оценки сформированности у студентов профессиональных здоровьесберегающих компетенций // Актуальные проблемы развития высшего и среднего образования на современном этапе: мат-лы VII Всероссийской научно-практической конференции ученых и педагогов-практиков. - Самара: Изд-во Самарского научного центра РАН, 2012. - С. 206-209.
  6. Кардашевский А.И., Михелькевич В.Н. Содержание и методика преподавания спецкурса «Формирование здоровьесберегающих профессионально-значимых компетенций у студентов - будущих операторов сложных технических систем» // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - Самара: Изд-во СамГТУ, 2009. - № 2 (12). - С. 33-38.
  7. Михелькевич В.Н., Нестеренко В.М., Кравцов П.Г. Инновационные педагогические технологии: Учеб. пособие. - Самара: СамГТУ, 2004. - 90 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Kardashevsky A.I.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies