FUTURE TECHNICAL SPECIALIST SOCIAL-ECOLOGICAL COMPETENCE FORMATION
- Authors: Сhekanushkina E.N.1
-
Affiliations:
- Samara State Technical University
- Issue: Vol 11, No 4 (2014)
- Pages: 256-262
- Section: Articles
- URL: https://vestnik-pp.samgtu.ru/1991-8569/article/view/52212
- ID: 52212
Cite item
Full Text
Abstract
In the article it is founded that future engineering specialists need to have a perfect social-ecological preparatory training, which would provide ecological safety of their professional activity. It becomes extremely necessary to form in the future technical specialists their social-ecological competence, which is considered to be the immanent component of their professional competence. In the article there is given a definition of social-ecological competence of a future technical specialist, the whole of social-ecological competencies, social-ecological competence formation principles (steady development concept, succession and continuity of ecological subjects ecological component; reflexive activity) in the process of studying of ecological subjects of humane (philosophy, history, sociology), social-economic (economics) and natural sciences (chemistry and physics) disciplines. There is presented a structure of social-ecological competence, which consists of three interconnected components: cognitive, necessity-motivated and creative. The connection between these components aids to formation of students personal qualities, motivation, social-ecological activity in their future work. There is given a diagnostics suite of tools for students social-ecological competence monitoring.
About the authors
Elena N. Сhekanushkina
Samara State Technical University
Email: elenacheka@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, chair docent department of «Sociology, Political Science and Motherland History». 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100
References
- Бусыгин А.Г. Десмоэкология или теория образования для устойчивого развития. Кн. 1. - 2-е изд., испр., доп. - Ульяновск: Симбирская книга, 2003. - 216 с.
- Дружилов С.А. Проблемы и тенденции подготовки профессионалов в техническом университете // Современное профессиональное образование: философский анализ теории и практики: Cб. ст. / Ред. Н.В. Наливайко, Е.А. Пушкарева и др. - Новосибирск: ГЦРО: Ин-т философии и права СО РАН, 2008. - Т. XXVIII. - Серия трудов, приложение к журналу «Философия образования». - С. 94-102.
- Кларин М.В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. - М., 1994. - 222 с.
- Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. - М.: Когито-Центр, 2002. - 396 с.
- Симонов В.П. Педагогический менеджмент: Учеб. пособие. - М.: РПА, 1997. - 160 с.
- Федеральный закон «Об охране окружающей среды»: принят ГД ФС РФ 20.12.2001. - Введ. 10.01.2002 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/popular/okrsred, свободный. - Загл. с экрана.
- Хуторской А.В. Современная дидактика: Учеб. пособие / 2-е изд. - М.: Высш. шк., 2007. - 639 с.
- Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учеб. пособие. - М.: Логос, 2002. - 432 с.
- Чеканушкина Е.Н. Формирование социально-экологической компетентности у студентов технического университета в процессе их обучения гуманитарным, социально-экономическим и естественнонаучным дисциплинам: Автореф. дис.. канд. пед. наук: 13.00.08 / Е.Н. Чеканушкина. - Самара, 2011. - 21 с.
- Чернова Ю.К., Щепанов В.В. Квалиметрическое проектирование образовательного процесса: методология и практика: Учеб. пособие / Под науч. ред. А.И. Субетто. - М.: ИЦ проблем качества подготовки специалистов, 2002. - 250 с.