FUTURE TECHNICAL SPECIALIST SOCIAL-ECOLOGICAL COMPETENCE FORMATION


Cite item

Abstract

In the article it is founded that future engineering specialists need to have a perfect social-ecological preparatory training, which would provide ecological safety of their professional activity. It becomes extremely necessary to form in the future technical specialists their social-ecological competence, which is considered to be the immanent component of their professional competence. In the article there is given a definition of social-ecological competence of a future technical specialist, the whole of social-ecological competencies, social-ecological competence formation principles (steady development concept, succession and continuity of ecological subjects ecological component; reflexive activity) in the process of studying of ecological subjects of humane (philosophy, history, sociology), social-economic (economics) and natural sciences (chemistry and physics) disciplines. There is presented a structure of social-ecological competence, which consists of three interconnected components: cognitive, necessity-motivated and creative. The connection between these components aids to formation of students personal qualities, motivation, social-ecological activity in their future work. There is given a diagnostics suite of tools for students social-ecological competence monitoring.

About the authors

Elena N. Сhekanushkina

Samara State Technical University

Email: elenacheka@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, chair docent department of «Sociology, Political Science and Motherland History». 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

References

  1. Бусыгин А.Г. Десмоэкология или теория образования для устойчивого развития. Кн. 1. - 2-е изд., испр., доп. - Ульяновск: Симбирская книга, 2003. - 216 с.
  2. Дружилов С.А. Проблемы и тенденции подготовки профессионалов в техническом университете // Современное профессиональное образование: философский анализ теории и практики: Cб. ст. / Ред. Н.В. Наливайко, Е.А. Пушкарева и др. - Новосибирск: ГЦРО: Ин-т философии и права СО РАН, 2008. - Т. XXVIII. - Серия трудов, приложение к журналу «Философия образования». - С. 94-102.
  3. Кларин М.В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. - М., 1994. - 222 с.
  4. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. - М.: Когито-Центр, 2002. - 396 с.
  5. Симонов В.П. Педагогический менеджмент: Учеб. пособие. - М.: РПА, 1997. - 160 с.
  6. Федеральный закон «Об охране окружающей среды»: принят ГД ФС РФ 20.12.2001. - Введ. 10.01.2002 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/popular/okrsred, свободный. - Загл. с экрана.
  7. Хуторской А.В. Современная дидактика: Учеб. пособие / 2-е изд. - М.: Высш. шк., 2007. - 639 с.
  8. Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учеб. пособие. - М.: Логос, 2002. - 432 с.
  9. Чеканушкина Е.Н. Формирование социально-экологической компетентности у студентов технического университета в процессе их обучения гуманитарным, социально-экономическим и естественнонаучным дисциплинам: Автореф. дис.. канд. пед. наук: 13.00.08 / Е.Н. Чеканушкина. - Самара, 2011. - 21 с.
  10. Чернова Ю.К., Щепанов В.В. Квалиметрическое проектирование образовательного процесса: методология и практика: Учеб. пособие / Под науч. ред. А.И. Субетто. - М.: ИЦ проблем качества подготовки специалистов, 2002. - 250 с.

Copyright (c) 2014 Сhekanushkina E.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies