MORPHOLOGICAL MODEL OF THE APPLICATION DOMAIN OF THE CAD EDUCATION


Cite item

Abstract

The problems of training the personnel for CAD/CAM/CAE/PLM systems are discussed. Amorphological model of the vocational training application domain of the computer aided design on competence approach is described. In a graphic form it is possible to display the morphological model as a three-dimensional structure, which base emerges 2D field element area of the education (EE), which links the knowledge and skill components of competence models. On the direction of the third measurement are located the professional activity components to models of the specialist. The contents of the application domain of the education is herewith formed as a result of execution to professional activity components trained on space EE. A formal model to reasonably produce aggregation and development of methods, tools and technologies computer aided design training. The Morphological model, which was approved at development of the methods and facilities of the education computer aided design, in significant measure is invariant and can be wide-spread on the other application domains of the education.

About the authors

Andrey А. Cherepashkov

Samara State Technical University

Email: cher-mail@mail.ru
(PhD), associate Professor of Department Machine Building Technology. 244, Molodogvardeyskaya str., Samara, 443100

References

  1. Черепашков А.А., Носов Н.В. Компьютерные технологии, моделирование и автоматизированные системы в машиностроении: Учебник. - Волгоград: Ин-фолио, 2009. - 650 с.
  2. Черепашков А.А. Обучение автоматизированному проектированию в авторизованном учебном центре технического вуза // САПР и графика. - 2009. - № 12. - С. 88-91.
  3. Носов Н.В., Черепашков А.А. Обучение специалистов-машиностроителей наукоемким компьютерным технологиям в учебных центрах при СамГТУ // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 1 (17). - С. 139-144.
  4. Черепашков А.А. Методы и средства обучения автоматизированному проектированию в машиностроении: дис. … д-ра техн. наук: 05.13.12 / Черепашков Андрей Александрович. - Самара, 2014. - 434 с.
  5. Черепашков А.А. Технологии информационной поддержки виртуального предприятия в техническом вузе // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2006. - Вып. 41. - С. 109-114.
  6. Носов Н.В., Черепашков А.А. Виртуальное предприятие в техническом вузе как средство подготовки кадров для машиностроения // Известия Самарского научного центра РАН. - Спец. вып. «Актуальные проблемы машиностроения». - Самара, 2009. - С. 268-271.
  7. Черепашков А.А., Букатин А.В. Обучение персонала в проектах внедрения САПР. Учебное виртуальное предприятие на платформе АСКОН // САПР и графика. - 2011. - № 10. - С. 36-39.
  8. Михелькевич В.Н., Афанасьева С.Г. Математическая подготовка специалистов по связям с общественностью: компетентностный подход. - Самара: СамГТУ, 2008. - 160 с.
  9. Пузанкова А.Б., Черепашков А.А. Компетентностная инженерно-графическая подготовка студентов для деятельности в среде виртуальных производств // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 1 (17). - С. 155-161.
  10. Черепашков А.А. Развитие профессиональных компетенций персонала как фактор повышения эффективности PLM-решений // Компьютерная интеграция производства и ИПИ-технологии: матер. VI Всерос. науч.-практ. конф. - Оренбург: Университет, 2013. - С. 85-89.

Copyright (c) 2014 Cherepashkov A.А.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies