THE FEATURES OF THE IMPLEMENTATION OF PRACTICE-ORIENTED APPROACH IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF DEPARTMENTAL HIGH SCHOOLS
- Authors: Timofeeva E.A.1
-
Affiliations:
- Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
- Issue: Vol 11, No 3 (2014)
- Pages: 198-206
- Section: Articles
- URL: https://vestnik-pp.samgtu.ru/1991-8569/article/view/52184
Cite item
Full Text
Abstract
The article discusses the features of the implementation of practice-oriented approach in the process of teaching cadets of departmental high school - Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia. By analyzing of the existing Russian fundamental education traditional constructing of educational process on the basis of the "knowledge paradigm", the author identifies a few approaches in the modern high school of the developers, who stand in the position of implementation of practice-oriented education. For example, the implementation of practice-oriented approach in the educational process of Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia, the author shows the possibility of building an optimal model of interaction between theoretical learning and professional practice in the process of training of personnel for the criminal-executive system. Special attention in this publication is given to the problem of gradual formation of cadet professionally relevant competences.
About the authors
Elena A. Timofeeva
Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
Email: anna0474@mail.ru
doctor of pedagogical, associate professor, Deputy Chief of the Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia in scientific work. 24v, Ryl’skaya str., Samara, 443022
References
- Дорожкин И.Б., Лебедев Г.П. Проблемы совершенствования патриотического воспитания сотрудников УИС // Уголовно-исполнительная система: право, экономика, управление. - 2009. - № 5. - С. 15.
- Краснова Т.И. Инновации в системе оценивания учебной деятельности студентов // Образование для устойчивого развития. - Минск: Изд. центр БГУ, 2005. - С. 438-440.
- Концепция развития УИС РФ до 2020 года (утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 14 октября 2010 г. № 1772-р) // Собрание законодательства РФ. - 25.10.2010. - № 43. - Ст. 5544.
- Мишустин С.П. Организация практико-ориентированного подхода в обучении курсантов образовательных организаций ФСИН России. Проблемы организации режима в исправительных учреждениях, выработка путей их решения, вопросы обучения курсантов по специализации // Организация режима в уголовно-исполнительной системе: мат-лы Всеросс. научно-практ. конф., г. Новокузнецк, 14-15 мая 2014 г. - Новокузнецк: ФКОУ ВПО Кузбасский институт ФСИНРоссии, 2014. - С.20.
- Новиков А.М. Что знает Иван, чего не знает Джон? Что умеет Джон, чего не умеет Иван? // Народное образование. - 2001. - № 1. - С. 8-9.
- Ромашов Р.А. Компетентностная модель выпускника вуза в контексте практико-ориентированной образовательной деятельности // Вестник Самарского юридического института / Под общ. ред. Р.А. Ромашова. - Самара: Самарский юридический институт ФСИН России, 2011. - Вып. 2 (4). - С. 67-70.
- Самарский юридический институт ФСИН России: 20 лет спустя / Под общ. ред. Р.А. Ромашова. - Самара: Самарский юридический институт ФСИН России, 2014.
- Тимофеева Е.А. Возможности практико-ориентированного подхода в формировании правовой культуры курсантов вуза ФСИН России // Вестник Владимирского юридического института. -2012. - №2 (23). - С. 51-55.
- Тимофеева Е.А. Правовая подготовка сотрудников пенитенциарной системы: историко-педагогический анализ отечественного и зарубежного опыта: Монография. - Самара: Самарский юридический институт ФСИН России, 2013. - С. 134-136.
- Тимофеева Е.А. Правосознание: научная статья // Энциклопедия пенитенциарного права. - Самара: Самарский юридический институт ФСИН России, 2013. - С. 659-661.
- Юридический словарь для сотрудников пенитенциарной системы / Под ред. А.В. Малько, Р.А. Ромашова. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: Юрлитинформ, 2014.
