THE FORMATION OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES OF STUDENTS - FUTURE EMPLOYEES OF DISPATCHING UNITS AND LOCOMOTIVE CREWS


Cite item

Abstract

In the article the methodological approaches to the justification of professionally important qualities of specialists and the development of different models of specialist intended for demonstrative and adequate representation of future professional activities are discussed. The profession-graphic features of engineering activities at the enterprises of railway transport, in the psychophysical aspect of reliabilityof specialists are specified. The results of the diagnostic experiment aimed at the identification of the initial level of formation of the qualities of attention (concentration, volume, attention switching), the indicators describing the psychological stability and preservation of data performance in terms of confounding factors and physical fatigue are given.

About the authors

Irina A. Vasiltsova

Samara State Railway University

Email: samgups_fis@mail.ru
(CPN), associate Professor, head of the Department of Physical education and sport. 18, 1st Unnamed lane, Samara, 443066

References

  1. Васельцова И.А. Формирование эмоциональной устойчивости у студентов транспортного вуза в процессе профессионально-прикладной физической подготовки // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. - 2012. - № 10 (92). - С. 35-39.
  2. Райгородский Д.Я. Психология личности: Хрестоматия. Изд. 2-е, доп. - Самара: БАХРАХ-М, 2000.
  3. Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. - М.: Педагогика, 1986.
  4. Прохоров А.А., Кучеренко В.З., Кудрин В.А. Предрейсовые медицинские осмотры локомотивных бригад: Метод. рекомендации. - М.: Транспорт, 1984. - 64 с.
  5. Методические указания по проведению психофизиологических обследований в локомотивном хозяйстве федеральных железных дорог. Утверждены указанием МПС России № 310у.
  6. Душков Б.А., Ломов Б.А., Смирнов Б.А. Хрестоматия по инженерной психологии. - М.: Высш. шк., 1996. - 287 с.
  7. Чернявская А.П. Психологическое консультирование по профессиональным ориентаци-ям. - М.: ВЛАДОС ПРЕСС, 2001. - 196 с.
  8. Чуприкова Н.И. Умственное развитие и обучение (к обоснованию системно-структурного подхода). - М.: Изд-во Московского психолого-социального института; Воронеж: НПО «МОДЕК», 2003. - 224-228 с.
  9. Шибанов Г.П. Количественная оценка деятельности человека в системах «человек - техника». - М.: Машиностроение, 1983. - 263 с.
  10. Шадриков В.Д. Психология деятельности и способности человека. - М.: Логос, 1996. - 319 с.

Copyright (c) 2014 Vasiltsova I.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies