METHODICAL MAINTENANCE OF VIRTUAL SIMULATOR SYSTEM FOR STUDENTS AND SPECIALISTS OF PIPELINE TRANSPORT


Cite item

Abstract

N the article the principle of work of virtual educational complexes especially effective for realization of laboratory employments is described. The scheme of virtual educational complex demonstrating composition and structural connections between the elements of system is shown. Functional possibilities of virtual simulator complex and main tasks that can be decided with its help at educating of students and specialists of oil and gas industry are enumerated. In the article is suggested for educating of students and workers of pipeline transport to use «Virtual simulator complex of trunk pipeline» placed at the department «The Pipeline transport», SamSTU. This virtual simulator complex is full-scale, possesses realistic dynamic properties and contains all elements of technological equipment and control system of objects of pipeline transport. The operator interface of this complex corresponds to the accepted standards of reflection of technological information. This complex allows modeling any operating area consisting of one, two or three pumping stations. Efficiency of educating is provided by maximal likeness of virtual simulator complex and real automatic control system of technological processes. Recommendations for improvement of virtual simulator complex by additional programming of some processes are suggested. The content of the educational-methodical complex for this virtual simulator which includes the tutorial, training manual, laboratory practice and test tools in the form of automatic test program is described. In detail maintenance of three basic stages is expounded educating on this virtual simulator system that include: 1) acquaintance with theoretical information and scientific and technical documentation; 2) assembling of flowsheets and study of the modes of operations of pumping stations; 3) testing of student. The examples of the methodical indications and tasks are presented for implementation on every stage of study. For automation of verification of gain knowledge the original computer program for testing of student was created on a department «The Pipeline transport». This complex can be used for the makeready of students at the certain pumping station, for in-plant training of workers of pipeline transport.

About the authors

Yulia A. Bagdasarova

Samara State Technical University

Email: bagdasarovaya@mail.ru
(PhD), Associate professor, Dept. of Pipeline Transport. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

Irina S. Shaburo

Samara State Technical University

(PhD), Associate professor, Dept. of Pipeline Transport. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

Vladimir K. Tyan

Samara State Technical University

(DrSci), Professor, Head of Dept. of Pipeline Transport. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

Alexander А. Аfinogentov

Samara State Technical University

(Ph.D), Assistant, Dept. of Pipeline Transport. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Афиногентов А.А., Багдасарова Ю.А., Гуськова Н.Н., Снопков А.С., Шабуро И.С. Параметрическая идентификация математических моделей магистральных нефтепроводов // Нефть. Газ. Новации: Науч.-техн. журнал. - Самара, 2012. - № 1. - С. 79-80.
  2. Багдасарова Ю.А. Деятельностный подход к формированию профессионально-экологической компетентности будущих специалистов трубопроводного транспорта с использованием имитационных тренажерных комплексов // Экология и безопасность жизнедеятельности промышленно-транспортных комплексов ELPIT-2013: Сб. трудов IV Международ. экологического конгресса (VI Международ. научн.-техн. конф.). - Тольятти: ТГУ, 2013. - Т. 3. - С. 9-15.
  3. Багдасарова Ю.А. Использование виртуальных тренажерных комплексов при формировании профессионально-экологической компетентности у будущих специалистов трубопроводного транспорта // Вестник Самар. гос. техн. ун-та. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1 (19). - С. 11-19.
  4. Багдасарова Ю.А., Орлова Г.М. Некоторые аспекты применения виртуальных тренажеров в процессе подготовки специалистов трубопроводного транспорта // Трубопроводный транспорт - 2008: Мат-лы IV Международ. учебн.-научн.-практ. конф. - Уфа: УГНТУ, 2008. - С. 300-302.
  5. Багдасарова Ю.А. Роль тренажерных комплексов в обучении будущих специалистов трубопроводного транспорта // Современные технологии подготовки кадров и повышения квалификации специалистов нефтегазового производства: Сб. тезисов Международ. научн.-практ. конф. - Самара: СамГТУ, 2014. - С. 17.
  6. Лещинский В.Б., Хаустов А.П., Редина М.М. Виртуальные тренажерные комплексы подготовки специалистов по обеспечению промышленной и экологической безопасности // Газовая промышленность. - 2010. - № 7. - С. 71-76.
  7. Селезнев В.Е., Алешин В.В., Прялов С.Н. Современные компьютерные тренажеры в трубопроводном транспорте: математические методы моделирования и практическое применение / Под ред В.Е. Селезнева. - М.: МАКС Пресс, 2007. - 200 с.
  8. Виртуальный тренажерный комплекс по экологической безопасности (ликвидация последствий аварий на нефтепроводах): Учеб. пособие / Под ред. А.П. Хаустова, В.Д. Толмачева. - М.: МИЭЭ, 2010. - 144 с.
  9. Пименов В.И. Действующий тренажерный комплекс магистрального нефтепровода: Учеб. пособие. - Самара: СамГТУ, 2012. - 167 с.

Copyright (c) 2014 Bagdasarova Y.A., Shaburo I.S., Tyan V.K., Аfinogentov A.А.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies