THE DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF PROGRAMS FOR RELIGIOUS AND THEOLOGICAL TRAINING OF STUDENTS FUTURE SPECIALISTS OF PUBLIC RELATIONS AND SOCIAL EDUCATORS


Cite item

Abstract

The article presents the results of the development and implementation of programs of professional education of students of a humanitarian direction with the inclusion blocks of religious and theological preparation. Professional training of social educators of religiously-oriented high school included a socio-pedagogical education, and was supplemented by the disciplines of the federal state educational standard of higher vocational education in branch "Theology." Professional training of students included the block of theological disciplines, consisting of information and didactic basis, theoretical and methodological core of which is the subject "Religious Studies" and professionally oriented discipline modules based on expert assessment and the necessary professional competencies.

About the authors

Tatiana V. Sklyarova

S.-Tichon`s Orthodox University

Email: tsklyarova@mail.ru
Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Social Pedagogy. 23 b, Novokuznetskaya str., Moscow, 115184

Vera V. Gridina

Samara State Technical University

Email: samavera@mail.ru
candidate of pedagogics, senior lecturer, Department of sociology, political science and history of the Fatherland, Samara State Technical University 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Склярова Т.В. Конфессиональная ориентация педагогического образования: проблемы и пути решения [Электронный ресурс] // Вера и Время. - М., 2007. - Электрон. дан. - Режим доступа: http://www.verav.ru/common/mpublic.php?num=56. - Загл. с экрана.
  2. Гильмутдинов Б.Р. Тенденции развития и педагогические условия использования прогрессивной мысли ислама в современной школе: дис.. канд. пед. наук: 13.00.01. - Казань, 2002. - 179 c.
  3. Харисова Л.А. Религиозная культура в содержании общего образования. - М.: Просвещение, 2002. - 336 с.
  4. Метлик И.В. Религия и образование в светской школе. - М.: Планета-2000, 2004. - 384 с.
  5. Лаврентьева А.Ю. Специфика религиозного и религиоведческого образования (социально-философский аспект): дис.. канд. философ. наук: 09.00.11. - Архангельск, 2007. - 219 с.
  6. Гридина В.В. Информационно-дидактическая база формирования профессиональных компетенций у студентов, обучающихся по специальности «Связи с общественностью» // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1(19). - С. 19-25.
  7. Кузьмина Н.В. Способности, одаренность, талант учителя. - Л.: Знания, 1985. - 234 с.
  8. Сластёнин В.А. Аксиологические основания образования. - М.: МАГИСТР-ПРЕСС, 2000. - С. 187-195.
  9. Социальное партнерство государства и религиозных организаций: Монография. - М.: Науч. эксперт, 2009. - 232 с.
  10. Гридина В.В. Диагностика и оценивание эффективности технологии формирования профессиональных компетенций у студентов - будущих специалистов по связям с общественностью // Изв. Самар. науч. центра РАН. - 2013. - Т. 15. - № 2(2). - С. 319-323.

Copyright (c) 2014 Sklyarova T.V., Gridina V.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies