IDENTIFICATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS DURING THEIR SELECTION FOR THE TARGET INDIVIDUAL SRTUDYING OF THE STUDENTS (SPECIALISTS)


Cite item

Abstract

His article contains the theoretical and methodological aspects of the formation of professional competence and detailed analysis of the concept of “professional competence”; the main factors influencing the formation and development of professional competence are reflected there; it was revealed that the basis of professional competence compose professionally significant qualities of personality (PSQP). The algorithm of selection of students recommended for the target individual studying, as well as methods of studying of PSQP used in the research are listed in this article. A matrix of harmonious matching of the students’ PSQP performing their professional activities is presented there. Particular attention is paid to the development of criteria of determining professional competence taking into account psychological traits of the person.

About the authors

Svetlana V. Nikiforova

Samara State Technical University

Email: Nikiforowaswet@yandex.ru
leading psychologist, Department of Connections with Labour Market and Graduate Students. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Бодров В.А., Малкин В.Б., Покровский Б.Л., Шпаченко Д.И. Психологический отбор летчиков и космонавтов // Проблемы космической биологии. - Т. 48. - М.: Наука, 1984.
  2. Гуревич К.М. Профессиональная пригодность и основные свойства нервной системы. - М.: Наука, 1970.
  3. Гуревич К.М., Матвеев В.Ф. О профессиональной пригодности операторов и способах ее определения. Вопросы пригодности оперативного персонала энергосистем. - М.: Просвещение, 1966.
  4. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. 2-е изд. - СПб.: Питер, 1999.
  5. Зараковский Г.М., Медведев В.И. Психолого-физиологическое содержание деятельности оператора. Инженерная психология: Теория, методология, практическое применение. - М.: Наука, 1977.
  6. Климов Е.А. Образ мира в разнотипных профессиях: Учеб. пособие. - М.: МГУ, 1995.
  7. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. - Ростов-нД: Феникс, 1996.
  8. Климов Е.А. Введение в психологию труда: Учебник. - М.: Культура и спорт; ЮНИТИ, 1998.
  9. Конопкин О.А. Психологические механизмы регуляции деятельности. - М.: Наука, 1980.
  10. Кулагин Б.В. Основы практической психодиагностики. - Л.: Медицина, 1984.
  11. Ломов Б.Ф. Личность в системе общественных отношений // Психологический журнал. - 1981. - № 1. - С. 3.
  12. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1984.
  13. Макаренко Н.В., Пуков В.А., Кольченко Н.В., Майдиков Ю.Л., Киенко В.М., Вороновская В.И. Основы профессионального психофизиологического отбора. - Киев: Наукова думка, 1987.
  14. Марищук В.Л. Психологические основы формирования профессионально значимых качеств: Дисс. … д-ра психол. наук. - Л.: ЛГУ, 1982.
  15. Михелькевич В.Н., Кравцов П.Г. Целевая функционально-ориентированная подготовка специалистов в техническом университете: концепция, технология обучения, опыт реализации. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2001. - 112 с.
  16. Никифорова С.В. Профессионально значимые качества личности - главный фактор успешной профессиональной деятельности // Высокие интеллектуальные технологии и инновации в образовании и науке: Мат-лы ХVII Междунар. науч.-метод. конф. - СПб., 2010. - С. 127.
  17. Основы профессионального психофизиологического отбора военных специалистов: Пособие / Под ред. В.А. Пухова. - М.: МО СССР, 1981.
  18. Психологическая оценка и прогнозирование профессиональной пригодности военных специалистов: Учеб. пособие. - М.: Воениздат, 1988.
  19. Ростунов А.Т. Формирование профессиональной пригодности. - Минск: Высшая школа, 1984.
  20. Теплов Б.Μ. Проблема одаренности // Советская педагогика. - 1940. - № 4/5. - С. 146-155.
  21. Теплов Б.М. Некоторые вопросы изучения общих типов высшей нервной деятельности человека и животных. Типологические особенности высшей нервной деятельности человека / Под ред. Б.М. Теплова. Т. 1. - М.: Просвещение, 1956.
  22. Целевая функционально-ориентированная индивидуальная подготовка специалистов: Информ.-метод. бюллетень / Под ред. В.Н. Михелькевича. - Тольятти - Самара, 1992. - 32 с.

Copyright (c) 2014 Nikiforova S.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies