SIMULATION OF THE PROCESS OF RESEARCH COMPETENCIES FORMATION OF TECHNICAL UNIVERSITIES STUDENTS


Cite item

Full Text

Abstract

The work is devoted to the modeling of the system of development of research competencies of students of technical universities. In the developed model its main components are highlighted. In particular, the fundamental target of the development of scientific-research work of students is identified, the main principles of its organization are singled out. The system’s strategic principle is the principle of fundamentality and professional orientation. This proves the key role of the principle of continuity. The main directions of research activity of students are defined as Humanities, natural Sciences, engineering, computer science and programming. The organizational and psychological-pedagogical conditions to ensure the effectiveness of scientific-research work of students are grounded. The expediency of the multistage forms of organization of research activity of students is defined, and the essential characteristics of each stage are disclosed. The phased development identified in the research competencies with specific professional training of students in technical universities is emphasized. Scientific knowledge is the backbone beginning in technical research, exerting a significant influence on the quality of graduates. The work also reveals the humanistic orientation of the research work of students.

About the authors

GeorgiyM. Maksimovich Il'mushkin

Dimitrovgrad Institute of Industrial Engineering branch of the National Research Nuclear University MEPI

Email: gera1946@yandex.ru
head. the Department of higher mathematics, D. p. H., Professor. 294, Kuibyshev st., Dimitrovgrad, 433510

Aleksey G. Il'mushkin

Volga state University of management and food technology (branch of Moscow state University)

Email: ailmushkin@yandex.ru
Director of the Institute of Volga region state Institute of management and food technology (branch of Moscow state University), K. E. N., associate Professor. 74, October st., Dimitrovgrad, 433510

References

  1. Саарнийт Ю.Р. Проблемы измерения социально-психологической структуры ценностных ориентаций: автореф. дис … канд. психол. наук. - Таллин, 1981. - 16 с.
  2. Загвязинский В.И. Теория обучения: современная интерпретация: Учеб. пособие для студ. вузов. - 5-е изд., стер. - М.: Академия, 2008. - 192 с.
  3. Кустов Ю.А. Преемственность в системе подготовки технических специалистов. - Саратов: СГУ, 1982. - 274 с.
  4. Краевский В.В., Хуторской А.В. Основы обучения: дидактика и методика: Учеб. пособие. - М.: Академия, 2007. - 352 с.
  5. Политехнический словарь / Под ред. А.Ю. Ишлинского. - М.: Сов. энциклопедия, 1980. - 654 с.
  6. Ильмушкин Г.М. Системное моделирование в процессе реализации непрерывной многоуровневой подготовки специалиста: Монография. - Димитровград: ДИТУД, 2005. - 354 с.
  7. Ильмушкин Г.М. Этапы реализации непрерывной математической подготовки будущих инженеров атомной промышленности // Вестник Орловского госуниверситета. - 2011. - № 6(20). - С. 72-76.
  8. Ильмушкин Г.М. Математическая подготовка будущих специалистов атомной отрасли как важнейший фактор профессионального становления // Фундаментальные исследования. - 2012. - № 11 (5). - C. 1103-1106.
  9. Бездухов В.П. Формирование гуманистической направленности студента - будущего учителя как социально-педагогическая проблема: Дисс. … докт. пед. наук.- СПб., 1995. - 397 с.
  10. Бездухов В.П., Гусаров В.И. Формирование гуманистических взглядов учащихся в деятельности классного руководителя. - Самара: Изд-во СГПУ, 2000. - 163 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Il'mushkin G.M., Il'mushkin A.G.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies