Structure of a complexity index of a test physic problemin the Rasch model


如何引用文章

全文:

详细

In today's theory of IRT testing the solution to a test task is seen as a probabilistic event, depending on the
student's level of knowledge and the level of complexity of the assignment. It is noted that in the scientific
literature there is no common approach to determining the factors influencing the complexity of the problem. It
is suggested that the difficulty of the problem increases with the number of key elements, which are the data
elements used in solving the problem. On the basis of the statistical analysis of solutions of specially designed
test tasks it was concluded that there is a linear dependence of the complexity of the problem in the Rasсh
Номер задачи, j 1 2 3 4 5
m 7 9 5 6 7
bj (логиты) 0,44 4,81 -2,70 -1,02 0,44
model on the number of key elements of the solution. This result allows on the development stage of test
problems to realistically assess their complexity and to predict the result of testing.

作者简介

Alexander Gilev

Samara state university of architecture and civil-engineering

Email: algil@mail.ru
(к.ф.-м.н., доцент), каф. физики; Самарский государственный архитектурно-строительный университет; Samara state university of architecture and civil-engineering

Alexey Pashin

Samara state university of architecture and civil-engineering

Email: algil@mail.ru
директор общеобразовательного архитектурно-строительного лицея СГАСУ; Самарский государственный архитектурно-строительный университет; Samara state university of architecture and civil-engineering

参考

  1. Балл Г.А. Теория учебных задач: Психолого-педагогический аспект. - М.: Педагогика, 1990. - 184 с.
  2. Гилев А.А. Когнитивные компетенции: развитие и диагностика в курсе физики высшей технической школы: монография. - Самара: СГАСУ, 2011. - 168 с.
  3. Ким В.С. Тестирование учебных достижений: монография. - Уссурийск: Изд-во УГПИ, 2007. - 214 с.
  4. Лернер И.Я. Проблемное обучение. Теория и методика обучения физике в школе: Общие вопросы / Под
  5. ред. С.Е. Каменецкого, Н.С. Пурышевой. - М.: Издательский центр «Академия», 2000. - 368 с.
  6. Нейман Ю.М., Хлебников В.А. Введение в теорию моделирования и параметризации педагогических тестов. - М.: Москва, 2000. - 168 с.
  7. Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: учебное пособие. - М.: Логос, 2002. - 432 с.
  8. Stenner A.J., Wright B.D., Linacre J.M. From P-values and raw score statistics to logits // Rasch Measurement Transactions. - 1994. - Volume 8:1. - P. 338. http:// www.rasch.org /rmt /rmt 81.htm (дата обращения 10.01.2012).

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

版权所有 © Gilev A.A., Pashin A.V., 2012

Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名 4.0国际许可协议的许可

##common.cookie##