THE THEORETICAL MODEL OF THE PEDAGOGICAL SYSTEM OF FORMATION OF THE ABILITIES OF FOREIGN-LANGUAGE BUSINESS COMMUNICATION SKILLS AMONG STUDENTS OF THE BACHELOR DEGREE IN THE POWER INDUSTRY AND ELECTRICAL EQUIPMENT


Cite item

Full Text

Abstract

The article is focused on the theoretical model of the pedagogical system of formation of the abilities of foreign-language business communication skills among students of the bachelor degree in the Power Industry and Electrical Equipment. The functional and procedural characteristics of each of nine links of model of the system are considered. Special attention is paid to the description of information and didactic base and the intensive pedagogical technologies of formation of the abilities of foreign-language business communication. As part of information and didactic base, in addition to the traditional basic textbooks and manuals in a foreign language, electrotechnical dictionaries, catalogues and prospectuses in a foreign language, Internet resources, the author's manual "Intensive English for Electricians" is also presented. The used intensive pedagogical technologies are classified by the form of the organization of the educational process, by the way of submission of educational information; the training in a group is got out selectively depending on the type of an educational activity in class in a foreign language (reading, writing, audition, speaking) and stages (a course, a semester) of training the students.

About the authors

Yulia V. Shustova

Samara State Technical University

Email: julia2811@list.ru
tutor, depart. of foreign languages. 244, Molodogvardeiskaya st., Samara, 443100

Valentin N. Mikhelkevich

Samara State Technical University

Dr. Sci. Tech., professor, depart. of psychology and pedagogics. 244, Molodogvardeiskaya st., Samara, 443100

References

  1. Бабанский Ю.К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований: дидактический аспект. - М.: Педагогика, 1982. - 197 с.
  2. Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии. - М.: ИРПОМО РФ, 1995. - 336 с.
  3. Герасимов Б.Н. Интенсивные образовательные технологии: Монография. - Самара: СИБиУ, 2009. - 490 с.
  4. Кружкова С.И. Проблема автономии в обучении иностранному языку // Вестник Самарского государственного технического университета. - 2009. - № 2 (12). - С. 47-52.
  5. Коряковцева Н.Ф. Теория обучения иностранным языкам: продуктивные образовательные технологии: Учеб. пособие для студ. лингв. фак. высш. учеб. заведений. - М.: Академия, 2010. - 192 с.
  6. Михелькевич В.Н., Шустова Ю.В. Формирование иноязычных коммуникативных умений с использованием интенсивных технологий // Современные проблемы подготовки специалистов на основе компетентностного подхода: Мат-лы Всероссийской науч.-практ. конф. 4 февраля 2012 г. - Димитровград: ДИТИ НИЯУ МИФИ, 2012. - С. 75-78.
  7. Новацкий Т. Основы дидактики профессионального обучения. - М.: Высшая школа, 1979. - 284 с.
  8. Современные образовательные технологии: Учеб. пособие / Колл. авт. под ред. Н.В. Бордовской. - М.: КНОРУС, 2010. - 639 с.
  9. Шустова Ю.В. Веб-квест как новая технология формирования иноязычной коммуникативной компетенции // Вестник Самарского государственного технического университета. - 2013. - № 2 (20). - С. 274-276.
  10. Шустова Ю.В. Языковой портфель как средство мотивации студентов, обучающихся по направлению «Электроэнергетика и электротехника», к изучению иностранного языка // Вестник Самарского государственного технического университета. - 2013. - № 1 (19). - С. 223-226.
  11. Шустова Ю.В. Использование метода кейс-стади в формировании иноязычных коммуникативных умений студентов при обучении английскому языку // Вестник Самарского государственного технического университета. - 2012. - № 1 (17). - С. 212-215.
  12. Штофф В.А. Роль модели в познании. - Л.: ЛГУ, 1963. - 287 с.
  13. Щедровицкий Г.П. Система педагогических исследований. Педагогика и логика. - М.: Касталь, 1995. - 412 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Shustova Y.V., Mikhelkevich V.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies