SONG DISCOURSE IN FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE DEVELOPMENT


Cite item

Abstract

The article is devoted to the problem of using song exercises for ESP students. According to the state educational standards foreign language communicative competence is a situational category, which reflects the ability of the future specialist to use his/her professional, linguistic and communicative skills, professional and personal qualities and international professional communication experience, which helps practical study problems creative solving. Rapid development of scientific, economic and cultural international contacts makes modern teachers take into account challenges of real communication. Besides globalization had a great impact on the English song discourse. Pop music is one of the main sources of the English language spreading. Pop singers are well-known to young people all over the world. We would like to emphasize the importance of this work as song discourse contributes to authentic language environment adaptation, emotional impact, good psychological climate, listening skills development, language environment modeling, sociocultural markers and peculiarities awareness. The conclusions are proved by numerous examples.

About the authors

Tatiana A. Filonenko

Samara State Technical University

Email: taf76@yandex.ru
(PhD), Associate professor, the department of foreign languages. 244, Molodogvardeiskaya Str., Samara, 443100

References

  1. Мирошниченко Н.А. Использование мультимедийных технологий в обучении иностранным языкам // Инновации и подготовка научных кадров высшей квалификации в Республике Беларусь и за рубежом: Мат-лы Международ. науч.-практ. конф. / Под ред. И.В. Войтова. - Минск: ГУ «БелИСА», 2008. - 316 с.
  2. Плотницкий Ю.Е. Лингвостилистические и лингвокультурные характеристики англоязычного песенного дискурса: Автореф. - Самара: СамГПУ, 2005. - 28 с.
  3. Структура и содержание образовательного стандарта в области иностранного языка на основе компетентностного подхода. Компетенции и критерии оценки [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www. langinfo. ru/index. php
  4. Суханова И.Ю., Филоненко Т.А. The Devil Wears Prada: Student`s Book: Учеб.-метод. пособ. - Самара: Самар. гос. техн.ун-т, 2010. - 68 с.
  5. Суханова И.Ю., Филоненко Т.А. The Devil Wears Prada: Teacher`s Book: Учеб.-метод. пособ. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2010. - 72 с.
  6. Суханова И.Ю., Филоненко Т.А. Cars: Student’s Book (Тачки: книга для студента): Современный технический английский на материале видеофильма. - Самара: СамГТУ, 2011. - 112 с.
  7. Суханова И.Ю., Филоненко Т.А. Cars: Teacher’s Book (Тачки: книга для преподавателя): Современный технический английский на материале видеофильма. - Самара: СамГТУ, 2011. - 117 с.
  8. Суханова И.Ю., Филоненко Т.А. Cars: Course Book: Современный технический английский на материале видеофильма. - Самара: СамГТУ, 2012. - 133 с.
  9. Титова С.В. Проблема адекватной визуализации информации в преподавании иностранных языков // Вестник МГУ. Сер.19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. - 2006. - № 3. - С. 14-23.
  10. Фалеева Н.В. Межкультурная компетенция как необходимая составляющая в формировании гуманитарной культуры выпускника технического вуза // Гарантии качества профессионального образования. - Барнаул, 2010. - С. 71-73.
  11. Филоненко Т.А. Play the movie (Смотрим фильм): Современный английский язык на материале видеофильмов «Шрек», «Шрек-2». - Самара: МИР, 2009. - 59 с.
  12. Md. J. Hossain. ESP needs analysis for engineering students: a learner centered approach. Presidency University, Vol. 2, № 2, pp. 16-26, July 2013.
  13. http://portal.tpu.ru/SHARED/a/ALMOROZOVA/publik/Tab1/monograf.pdf

Copyright (c) 2014 Filonenko T.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies