FORMATION OF SOCIOCULTURAL IDENTITY IN THE COURSE OF HIGHER SCHOOL ARTS EDUCATION


Cite item

Abstract

A sign of modern education at all levels has become updated issues related to philosophical and world view becoming of a man, his humanistic spirituality, self-awareness, self-determination and socio-cultural identity. The aim of the work is an attempt to identify the pedagogical characteristics of socio-cultural identity of young people for finding of methodological ways of socio-cultural identity formation in high school through the work with literary texts of Russian literature. The dominant concepts in this way is an accentuation of Russian culture on the example of interpretation of the Ivan Zhdanov’s poem "Before the word " in the course "Philological analysis of the art text". This way provides the understanding of such concepts as word, life and its meaning by students-philologists.

About the authors

Galina N. Taranosova

Togliatti State University

Email: taranosova@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, professor of “Russian language and literature”. 14, Belarusian Str., Togliatti, 445020

References

  1. Электронный ресурс: URL: http: // archives.ru / programs / patriot_2015. shtml.
  2. Кондаков А. Российская идентичность / Информ.-аналит. бюллетень «Просвещение». - М., 2008. - № 1 (16). - С. 1-2.
  3. Андрюшков А.А. Понятие социокультурной идентичности и управление процессом самоидентификации в школе / Инновационный технологический пакет перехода от школы знаний, умений и навыков к школе способностей. - М., 2009. - С. 34-42.
  4. Панкратов С.А., Тельнова Н.А. Специфика гражданской идентичности в условиях политической модернизации России // Известия Саратовского университета. Сер. Социология. Политология. - 2011. - Вып. 4. - С. 75-79.
  5. Андрюшков А.А. Формирование российской идентичности как задача образования: мировоззрение, создающее будущее / Вопросы образования. - 2011. - № 3. - С. 287-300.
  6. Славянский Н. Вестник без вести / Новый Мир. - 1997. - № 6. - С. 21-29.
  7. Беспалько В.П. Программированное обучение. Дидактические основы. - М.: Высшая школа, 1970. - 300 с.
  8. Тараносова Г.Н. Анализ художественного текста в профессиональной подготовке филолога: Учеб. пособие / Под ред. Н.М. Шанского. - Тольятти: ТГУ, 2004. - 238 с.
  9. Бахарев Н.Р., Беляева Ю.В. Формирование общекультурной компетенции у студента вуза // Синергетика природных, технических и социально-экономических систем. - 2011. - № 9. - С. 207-210.
  10. Аниськин В.Н., Жукова Т.А. Теоретические основы разработки модели формирования социокультурной идентификации // Самарский научный вестник. - 2013. - № 4. - С. 66-67.
  11. Нестеренко В.М., Ионесов В.И. Человек в системе пространственно-временных связей: проекции и вызовы социокультурной коммуникации // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2 (20). - С. 142-148.
  12. Яковенко Е.В. Критерии интегрированности студентов в социокультурную среду учебного заведения // Азимут научных исследований: педагогика и психология. - 2013. - № 1. - С. 46-48.
  13. Аниськин В.Н., Жукова Т.А. Спецкурс по формированию социокультурной компетентности преподавателя вуза как средство его самореализации // Самарский научный вестник. - 2012. - № 1 (1). - С. 20-24.
  14. Тараносова Г.Н. Массовая литература как феномен современности / Вестник Гуманитарного института ТГУ. - 2007. - Вып. 1. - С. 116-126.

Copyright (c) 2014 Taranosova G.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies