COMPETENCE-BASED APPROACH TO TOPIC SELECTION AND CONTENT JUSTIFICATION FOR RESEARCH STUDENT GRADUATION PAPER


Cite item

Full Text

Abstract

This article presents a methodology for the selection and justification of the content for a research student’s graduation (qualification) paper using the competence-based approach. An algorithm is provided for topic selection and content justification for a research student’s graduation paper. The algorithm consists of four functional process blocks: a problem one, a criteria-based one, a resource one and an expertise one. In the problem block the processes of contradictions disclosure, the problem justification and verbalisation, topic relevance are considered. The criterion block provides the criteria for graduation paper topic and content selection, where alongside with the generally accepted criteria (novelty, a theoretical significance, a practical output) a new and the most important criterion is given: demonstration of a researcher’s professional competence cluster formation. In the resource block the resources to ensure the success of a student’s graduate paper are analysed: information, methodological and logistical resources, possibilities for experiments and testing, time resources for its execution. Expert block provides the graduation paper discussion procedures at the Department and its approval by the Academic Board.

About the authors

Stanislav J. Galitskov

Samara State University of Architecture and Civil Engineering

Email: maes@samgasu.ru
doctor of technical science, professor, Department MAES. 194, Molodogvardeyskaya str., Samara, 443001

Valentin N. Mikhelkevich

Samara State Technical University

Doctor of Technical Sciences, Professor, Department of Psychology and Pedagogics. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Костылева Н.Б., Михелькевич В.Н. Выбор темы диссертационной работы - многокритериальная мегафакторная оптимизационная задача // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. -2011. - Вып. № 1 (15). - С. 60-66.
  2. Тютюнник В.И. Основы психологических исследований: Учеб. пособие. - М: УМК «Психология», 2002. - 208 с.
  3. Загвязинский В.И. Исследовательская деятельность педагога: Учеб. пособие для студентов высших учебных заведений. - М.: Академия, 2008. - 176 с.
  4. Неволина Е.М. Как написать и защитить диссертацию: краткий курс для начинающих исследователей. - Челябинск: Урал Л.Т.П., 2001. - 191 с.
  5. Краевский В.В., Мережнова Е.В. Методология педагогики: Учеб. пособие для студентов высших учебных заведений - М.: Академия, 2006. - 400 с.
  6. Резник С.Д. Как защитить свою диссертацию. - М.: ИНФРАМ-М, 2009. - 352 с.
  7. Арбузова Т.Е., Кичигин В.И., Чумаченко Н.Г. Как сделать и оформить научную работу или диссертацию: справочное руководство. - М.: АСВ, 1995. - 271 с.
  8. Евсюков В.Н. Методика работы над кандидатской диссертацией: практ. пособие для аспирантов и магистров. - Оренбург: Оренбургский государственный университет, 2010. - 532 с.
  9. Райзберг Б.А. Диссертация и ученая степень: Пособие для соискателей. - М.: ИНФРА-М, 2011. - 240 с.
  10. Галицков С.Я., Михелькевич В.Н. Функциональная специализация инженерного труда: Монография. - Самара: СГАСУ, 2005. - 166 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Galitskov S.J., Mikhelkevich V.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies