THE SYSTEM OF PROFESSIONAL COMPETENCES DEVELOPMENT OF STUDENTS FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL PROCESSES OF OIL AND GAS PRODUCTION DURING LABORATORY AND EXPERIMENTAL WORKS


Cite item

Full Text

Abstract

The article explains the feasibility and necessity for competence approach to professional training of specialists in physical processes of oil and gas industry at technical university. It represents the phenomenological formation model of students' professional experimental and research competences during performance of laboratory and experimental works. The article provides a detailed analysis of the competence and modular technology of developing students’ professional experimental and research competences, as well as associated common cultural, specific and specialized competencies, along with personal and professional qualities during permanent fulfillment of laboratory and experimental works. The article points out the structure and content of the three training modules: planning and preparation of laboratory experiment; performance of laboratory experiment; and statistical analysis of experimental data, evaluation and presentation of the results of laboratory and research experiment.

About the authors

Dmitry V. Popov

Samara State Technical University

Email: Popovgolgmer@mail.ru
lecturer in «General physics and the physics of oil and gas production» post graduate student. 244, Molodogvardeiskaya str., Samara, 443100

References

  1. Капица П.Л. Эксперимент, теория, практика. - М.: Наука, 1977. - 351 с.
  2. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки (специальности) 13.12.01 «Физические процессы горного и нефтегазового производства» (квалификация «специалист»). - М.: Минобрнауки РФ, 2010. - 52 с. (№ 2050 от 24.12.2010).
  3. Михелькевич В.Н., Попов Д.В. Инновационный подход к проведению учебных лабораторных экспериментов по физике нефтегазовых производств // Технические университеты: интеграция с европейскими и мировыми системами образования: Мат-лы V междунар. конф. Т. 1. - Ижевск: Изд-во ИГТУ, 2012. - С. 434-440.
  4. Байденко В.И. Выявление состава компетенции выпускников вузов как необходимый этап проектирования ГОС ВПО нового поколения: Метод. пособие // М.: Изд-во Исследовательского центра проблем качества подготовки специалистов, 2006. - 71 с.
  5. Михелькевич В.Н., Овчинникова Л.П. Учебный модуль-конструкт самоуправляемой дидактической системы формирования предметных компетенций // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - № 1 (15). - 2011. - С. 83-88.
  6. Профессиональные стандарты в области информационных технологий. - М.: Изд-во АП КИТ, 2008. - 616 с.
  7. Попов Д.В., Михелькевич В.Н., Валюженич М.К. Развитие универсальных и профессиональных компетенций у студентов в процессе проведения лабораторного физического эксперимента //Интеллектуальное развитие в процессе обучения физике: Мат-лы Междунар. науч.-практ. конф. - Самара: Изд-во ПГСГА, 2010. - С. 133-142.
  8. Налимов В.В. Теория эксперимента. - М.: Наука, 1971. - 201 с.
  9. Налимов В.В. Логические основания планирования эксперимента. - М.: Металлургия, 1981. - 152 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Popov D.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies