CONSOLIDATING ROLE OF THE DEPARTMENT OF PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY IN THE DEVELOPMENT OF EVOLUTIONARY-ACTIVITY CULTURE OF UNIVERSITY GRADUATES


Cite item

Full Text

Abstract

The article is devoted to the actual problem - the formation of competitive human capital, which is the most important factor of progressive development of Russian society, the state and the economy. It is shown that in a post industrial society based on the innovation economy, on the continuous technological innovations in all areas, the basis of the competitiveness of human potential becomes evolutionary-activity culture. The fundamental approaches allowing, on the principle of complementarity, to implement the concept of evolutionary-activity culture, to govern self-development of the subject in the course of professional activities are defined. The components of evolutionary-activity culture are stated. It is concluded that the competitiveness of human potential can be achieved through the integrity of system management of components forming an evolutionary-activity culture based on technology and intellectual and informational support of professional activity of the subject. It is proved that the backbone role belongs to the psycho-pedagogical subjects cycle in the preparation of bachelors, specialists and highly qualified personnel to meet the modern requirements of the labor market and the needs of the innovation economy.

About the authors

Nadezhda M. Melnik

Samara State Technical University

Email: psychol@samgtu.ru
candidate of pedagogics, associate professor, department of Psychology and Pedagogics. 244, Molodogvardeyskaya st., Samara, 443100

References

  1. Каган М.С. Человеческая деятельность (опыт системного анализа). - М.: Политиздат, 1974. - 328 с.
  2. Концепция Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы. Утв. Распоряжением Правительства Российской Федерации от 29 декабря 2014 г. № 2765-р.
  3. Кравченко А.И. Культурология. - М.: Академический проспект, 2002. - 496 с.
  4. Лотман Ю.М. Статьи по типологии культуры. - Тарту: Тарт. ун-т, 1971-1973. -92 с.
  5. Маркарян Э.С. Очерки культуры. - Ереван: Изд-во Армянской ССР, 1969. - 228 с.
  6. Мельник Н.М. Средства управления надежностью профессиональной деятельности выпускника вуза // Высшее образование сегодня. - 2008. - № 10. - С. 20-22.
  7. Мельник Н.М., Нестеренко В.М. Консолидированная интеллектуально-информационная поддержка безотходной генерации актуального знания в процессе профессиональной деятельности // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - №1 (19). - С. 93-100.
  8. Мельник Н.М. Инновационная технология подготовки лидеров глобальной конкуренции // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2 (20). - С. 129-141.
  9. Мельник Н.М. Интеллектуально-информационная поддержка генерации актуального знания в процессе решения профессиональных задач // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 2 (20). - С. 220-224.
  10. Мельник Н.М. Методология профессиональной подготовки выпускника вуза к деятельности в условиях инновационной экономики // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 2 (18). - С. 126-137.
  11. Мельник Н.М. Педагогические аспекты эволюционно-деятельностного высшего образования. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2014. - 144 с.
  12. Нестеренко В.М. Конвергентное управление исследовательской деятельностью аспиранта // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2014. - № 4 (24). - С. 161-169.
  13. Нестеренко В.М., Мельник Н.М. Интегральная оценка ценностной ориентации активности субъекта профессиональной деятельности // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 4 (22). - С. 419-423.
  14. Философский энциклопедический словарь. - М., 1983. - С. 292-293.
  15. Щедровицкий Г.П. Знак и деятельность. В 3 кн. Кн. 1. Структура знака: смыслы, значения, знания. - М.: Восточная литература, 2005. - 464 с.
  16. Щедровицкий Г.П. Коммуникация, деятельность, рефлексия // Исследования речемыслительной деятельности. - Алма-Ата, 1974. - С. 12-28.
  17. Щедровицкий Г.П. Об исходных принципах анализа проблемы обучения и развития в рамках теории деятельности [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.fondgp.ru/gp/biblio/rus/32

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Melnik N.M.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies