PRACTICE-ORIENTED TRAINING AS THE BASIS OF MULTILEVEL FORMING OF THE PROFESSIONAL GRAPHIC COMPETENCES


Cite item

Full Text

Abstract

He theoretical foundation of multi-level practice-oriented formation of professional graphic skills is presented. The paper contains the substantiation of the need for multi-level geometric-graphic preparation of saturated technological knowledge in the system, covering the period of study from secondary school to senior courses of a technical university. The features and conditions of realization of teaching graphic disciplines in modern conditions are distinguished. The technological nature of electronic geometric modeling, defining the creative nature of the learning activities of the pupils and students, is shown. Some patterns for basic geometrical graphic training in higher school associated with the need for adaptation of students are determined. The possibility and effectiveness of pre-university technological propedeutics based on electronic modeling in CAD / CAM software and the use of software-machine complex.

About the authors

Vladimir I. Ivashchenko

Samara State Aerospace University

Email: ivashch@yandex.ru
Ph.D., Associate Professor Head of the “Engineer graphics” Department.

References

  1. Мантанов В.В. Образ, знак, условность. - М.: Высш. школа, 1980. - 160 с.
  2. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие / Пер. с англ. В.Н. Самохина; общ. ред. В.П. Шестакова. - М.: Прогресс, 1974. - 392 с.
  3. Талызина Н.Ф. Управление процессом усвоения знаний. - М.: Изд. Моск. ун-та, 1975. - 343 с.
  4. Пузанкова А.Б., Михелькевич В.Н. Педагогическая система формирования профессиональных инженерно-графических компетенций у студентов машиностроительного профиля в процессе их обучения компьютерной графике // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2010. - № 3 (13). - С. 150-158.
  5. Михелькевич В.Н., Костылева И.Б. Информационно-дидактический инструментарий формирования у студентов творческого мышления и профессиональных научно-исследовательских компетенций // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2009. - № 2 (12). - С. 68-73.
  6. Климов Е.А. Введение в психологию труда: Учеб. для вузов. - М.: Культура и спорт, ЮНИТИ, 1998. - 350 с.
  7. Быков А.В., Силин В.В., Семенников В.В., Феоктистов В.Ю. ADEM CAD/CAM/TDM. Черчение, моделирование, механообработка. - СПб.: БХВ - Петербург, 2003. - 320 с.
  8. Иващенко В.И., Бейлин А.Б., Фрадков А.И. Компьютерное моделирование и автоматизированное изготовление изделий. Методика преподавания CAD/CAM-технологий. - М.: Вентана-Граф, 2006. - 192 с., ил.
  9. Иващенко В.И., Бейлин А.Б., Фрадков А.И. Компьютерное моделирование и автоматизированное изготовление изделий. Практикум по CAD/CAM-технологиям: Учеб. пособие для учащихся старших классов общеобразовательных школ и учреждений среднего профессионального образования. - М.: Вентана-Граф, 2006. - 176 с., ил.
  10. Бейлин А.Б., Иващенко В.И., Фрадков А.И. Введение в CAD/CAM-технологии: Практикум. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2009. - 135 с.
  11. Иващенко В.И. Методология адаптивной графо-геометрической подготовки при обучении автоматизированному проектированию // Вестник Самарского государственного аэрокосмического университета им. академика С.П. Королёва. - 2009. - №3 (19): в 3 ч. - Ч. 3. - 301 с. - С. 264-272.
  12. Иващенко В.И., Кордонская И.Б. Обеспечение адаптивности и устойчивости системы формирования профессионально-графических компетенций на основе технологической пропедевтики // Известия Самарского научного центра РАН. - 2013. - Т. 15. - № 2 (4). - С. 887-894.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Ivashchenko V.I.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies