Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University5240610.17673/vsgtu-pps.2019.4.11Research ArticlePedagogical model of curator activity for formation of student civil position at higher educational institutionMiroshinaTatiana A.Cand. Ped.Sci., Associate Professor of Humanities and Law Department.intermir42@mail.ruKuzbass State Agricultural Academy1512201916416618025112020Copyright © 2019, Miroshina T.A.2019The article shows that the education system should prepare people who can live in civil society and constitutional state and also create them. Literature theoretical analysis allowed us to determine the activities of the curator for the formation of student civic position as a focused and consciously carried out pedagogical process for the organization of socially significant activities of students and the development of self-government, necessary for self-realization of a person in society. In the course of the experimental work, a pedagogical model of the curator’s activity on the formation of the civic position of students was developed and implemented. It includes a number of components such as goals, objectives, content of the activities of curators and students at each stage of the formation of a civil position, methods, forms, means, criteria and indicators of the formation of a civil position. The implementation of this pedagogical model promotes the involvement of students in socially significant work, their active participation in various areas of interest, allows students to develop organizational skills, gain experience in participating in self- government and show a civil position. On the basis of developed the criteria and indicators we measured the level of formation of the civic position of students based on their introspection and expert assessments. The experts were individual group students, lecturers and curators. The study allowed us to conclude that the focused activities of the curators contribute to the activation of extracurricular activities of students, the development of student self-government of the group as a real form of student democracy with the corresponding rights, opportunities and responsibilities.student self-governmentformation of a civil positionextracurricular activitiesстуденческое самоуправлениеформирование гражданской позициивнеаудиторная деятельность[Крымова Д.А. Влияние гражданской позиции на мотивацию к деятельности // Психология обучения. - 2016. - № 1. - С. 50-56.][Волгунова Г.А., Николаева Н.О. Развитие социальных компетенций как условие формирования гражданской позиции студентов // Молодой ученый. - 2015. - № 13. - С. 610-613.][Райхлина Е.Л. Педагогические условия интеграции учебной и внеучебной деятельности студентов как средства формирования их гражданской позиции // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. - 2009. - № 6. - С. 173-177.][Федотова Г.А., Мирветалиева С.З. Становление гражданской позиции студентов технического вуза как социально-педагогическая проблема // Высшее образование сегодня. - 2009. - № 11. - С. 58-60.][Мирошина Т.А. Формирование гражданской позиции студентов вуза: дис.. канд. пед. наук: 13.00.01 / Мирошина Татьяна Александровна. - Кемерово, 2009. - 255 с.][Бейлина Н.С. Куратор студенческой группы как субъект воспитательной деятельности вуза // БГЖ. - 2015. - № 2 (11). - С. 33-36.][Бородина Е.С. Качество исполнения функций куратора в вузе // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. - 2014. - № 3. - С. 89-95.][Буянова Г.В. Обязанности куратора академической группы в нормативных документах вузов // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 6.][Дмитриева Е.Ю., Полуянова Л.А. Особенности деятельности куратора академической группы педагогического вуза в условиях модернизации образования // АНИ: педагогика и психология. - 2017. - № 1 (18). - С. 70-72.][Исаев И.Ф., Ерошенкова Е.И. Воспитательный функционал кураторской деятельности в организациях высшего образования // Вестник БелЮИ МВД России. - 2015. - № 2. - С. 14-18.][Матвеева И.А. Роль куратора студенческой группы в обеспечении качества организации образовательного процесса в вузе // Санкт-Петербургский образовательный вестник. - 2017. - № 5 (9). - С. 22-24.][Эзрох Ю.С. Кураторство в высшей школе: что делать? // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. - 2016. - № 2. - С. 94-115.][Любин А.В. Деятельность куратора учебной группы в медицинском вузе // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки. - 2016. - № 4 (255). - С. 176-183.][Венцель В.Д., Янчий С.В., Каргаполова Е.О. Из опыта работы куратора по адаптации студентов в техническом вузе // АНИ: педагогика и психология. - 2018. - № 1 (22). - С. 239-242.][Свердев Р.Г. Роль куратора в воспитательной системе военного вуза войск национальной гвардии // Наука и школа. - 2017. - № 4. - С. 130-134.][Середа А.В., Титова Г.Ю. Кураторская деятельность как средство развития профессиональной компетентности студентов педвуза // Ped.Rev. - 2016. - № 2 (12). - С. 84-91.][Тимошенко А.И., Тазетдинова Е.Н. Роль куратора в формировании гражданской идентичности обучающихся // Профессиональное образование в России и за рубежом. - 2017. - № 2 (26). - С. 122-125.][Поршнева Е.Г., Родионов В.А. Роль куратора на военной кафедре гражданского вуза // Гуманитарные научные исследования. - 2015. - № 7. Ч. 1 [Электронный ресурс]. - URL: http://human.snauka.ru/][Бельская Е.Я., Игна О.Н. Роль института кураторства в современном высшем профессиональном образовании // Вестник ТГПУ. - 2017. - № 12 (189). - С. 13-16.][Богачева Е.А. Современный имидж куратора студенческой группы // Известия Саратовского университета. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика.- 2018. - № 3. - С. 339-343.]