Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University5238110.17673/vsgtu-pps.2019.4.7Research ArticleWebquest as an opportunity of formation at student’s competence and competenciesKasatkinaNatalia N.Сand. Ped. Sci., Head of the Chair of Foreign Languages for Humanities DepartmentNinet75@mail.ruLichakNatalija A.Dr. Cult. Sci., Professor of Humanities Departmentdimmyar@mail.ruDemidov Yaroslavl State UniversityYaroslavl State Technical University1512201916410311625112020Copyright © 2019, Kasatkina N.N., Lichak N.A.2019The results of the method of intensification of educational activities of students using web quest technology in practice to increase their motivation to learn a foreign language. The authors present a method of using the modern scenario of the organization of project activities of students on the topic using the resources of the Internet. It includes the use of technical tools in the classroom - a variety of applications and thematic sites. The information-communication technologies which allow to carry out search, collection, storage, processing, dissemination of information when learning a foreign language. When performing the tasks of the web quest, two experimental groups were identified in order to form pedagogical competence. The evaluation of group activities was carried out on the basis of news presentations of each column. Since the content and categories of web quests differed from each other, it was difficult to compare the results. However, the submissions of the students who prepared the web quests were found to be satisfactory and included in the results and assessment data sheet. Was recorded formed the competence, the possession of which determined the result in the performance of independent work on the web quest.web questlanguage and speech competencecompetence approachcommunicative competenceinformation and analytical competenceforeign languageadvantages for learningselection and analysis of informationelectronic applicationsthematic sitesвебквестязыковая и речевая компетенциякомпетентностный подходкоммуникативная компетенцияинформационно-аналитическая компетенцияиностранный языкпреимущества для обученияотбор и анализ информацииэлектронные приложениятематические сайты[Hymes D. On Communicative Competence. Pride J.B., Holmes J. Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin, 1972. 300 р.][White R.W. Motivation Reconsidered: The Concept of Competence. Psychological Review. 1959. № 66. Р. 297-333.][Равен Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация: пер. с англ. - М.: Когито-Центр, 2002. - С. 253.][Делор Ж. Образование: сокрытое сокровище. - UNESCO, 1996. - 54 с.][Hutmacher W. Key competencies for Europe. Report of the Symposium Berne, 1996. Р. 34.][Council for Cultural Cooperation (CDCC). Secondary Education for Europe Strsburg, 1997. P. 11-12.][Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата современного образования [Электронный ресурс] // Интернет-журнал «Эйдос». - 2006. - 5 мая. - URL: http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm][Алмазова И.И. Когнитивные аспекты формирования межкультурной компетентности при обучении иностранному языку в неязыковом вузе: Автореф. дис.. докт. пед. наук: 13.00.02 / Алмазова Надежда Ивановна. - СПб., 2003. - 47 с.][Нечаев Н.Н., Резницкая Г.И. Формирование коммуникативной компетенции как условие становления профессионального сознания специалиста // Вестник Университета Российской академии образования. - 2002. - № 1. - С. 3-21.][Быховский Я.С. Образовательные вебквесты [Электронный ресурс] // Информационные технологии в образовании. ИТО-99: матер. междунар. конф. - URL: http://ito.bitpro.ru/1999][Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка: монография / Департамент по языковой политике, Страсбург, 2001. Пер. под общ. ред. К.М. Ирисхановой. - М.: МГЛУ, 2005. - 256 с.][ГОСТ 34.003-90 Автоматизированные системы. Термины и определения [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200006979][Сысоев П.В., Евстигнеева М.Н. Современные учебные Интернет-ресурсы в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. - 2008. - № 6. - С. 2-9.][Molebash P., Dodge B. Kickstarting inquiry with WebQuests and Web inquiry projects. Social Education. 2003. № 67(3). Р. 158-162.][Dodge B. Some thoughts about WebQuests. http://webquest.sdsu.edu/ about_webquests.html.][Коптюг Н.М. Интернет-уроки как вспомогательный материал для учителя английского языка // Иностранные языки в школе. - 2000. - № 4. - С. 54.][Кудаева Н.Б. Образовательная технология вебквест [Электронный ресурс]. - URL: https://nsportal.ru/vu/fakultet-inostrannykh-yazykov/obrazovatelnaya- tehnologiya-veb-kvest/chto-takoe-obrazovatelnyy-veb][Структура образовательного вебквеста [Электронный ресурс]. - URL: https://www.sites.google.com/site/webquest444/home/struktura-obrazovatelnogo-veb- kvesta]