Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University5235110.17673/vsgtu-pps.2019.1.3Research ArticleInformation-didactic base of preparing university teachers for working-out and use of innovative pedagogical technologiesDiriMarta I.Postgraduate Student of Psychology and Pedagogy Departmentmartha_2002@mail.ruYusupovaOlga V.Doc. Ped. Sci., Head of Mathematics Departmentus63@rambler.ruMikhelkevichValentin N.Doc. Tech. Sci., Professor of Psychology and Pedagogy Department-Samara State Technical University15032019161374825112020Copyright © 2019, Diri M.I., Yusupova O.V., Mikhelkevich V.N.2019This article discusses information-didactic base of preparing university teachers for working-out and use of innovative pedagogical technologies in the system of additional education. The high relevance of the problem of introducing innovative educational technologies into the educational process of universities is substantiated. The analytical review of Russian and foreign scientific publications and teaching aids on the issue has been made. In the world scientific literature direct studies on this topic have not been identified. According to the analysis, nowadays the law of Russian Federation supports projects ofworking-out, developing, and improvingof new technologies in the field of education for training new generation specialists.In this article the authors’ interpretation of the definition of university teachers “readiness” for working-out and use of innovative pedagogical technologies is given. That is defined as an integrative phenomenon consisting of several functional components. Informational and didactic base for training university teachers to develop and use innovative pedagogical technologists is worked out and presented. This information and didactic base provides a staged solution of local problems, that is, the formation of every readiness` component. Organizational forms of training university teachers for working-out and use of innovative pedagogical technologies in which this training may be implemented are proposed. The results of the study can be used by managers, methodologists and teachers in the system of university teachers` advanced training, as well as by teachers in the mode of self-study.innovative pedagogical technologiesuniversity teachersteachers`traininginformational and didactic basereadinessинновационные педагогические технологиипреподаватели вузовподготовка преподавателейинформационно-дидактическая базаготовность[Бордовская Н.В. Современные образовательные технологии: Учеб. пособие / колл. авторов; под ред. Н.В. Бордовской. - 3-е изд., стер. - М.: КНОРУС, 2016. - 432 с.][Бичева И.Б., Китов А.Г. О готовности преподавателей к инновационным преобразованиям в учебно-профессиональной деятельности // Интернет-журнал «Науковедение». - 2014. - Вып. 6 (25). - С. 1-2.][Дегтярева Е.А. Подготовка преподавателей вуза к освоению и использованию образовательных инноваций: Автореф. дисс. … канд. пед. наук по спец. 13.00.08 Теория и методика профессионального образования. - Владикавказ, 2016. - 23 с.][Дири М.И., Юсупова О.В., Михелькевич В.Н. Теоретическая модель системы формирования готовности преподавателей технического вуза к разработке и использованию инновационных педагогических технологий в системе дополнительного образования // Педагогическое образование в России: Науч. журнал Уральского государственного педагогического университета. - 2019. - № 1. - С. 118-124.][Инновационные технологии в образовании: Материалы IV Междунар. науч.- практ. конф. / Под ред. С.М. Моор. - Тюмень: ТИУ, 2017. - 216 с.][Истрофилова О.И. Инновационные процессы в образовании: учеб.-метод. пособие. - Нижневартовск: Изд-во Нижневартовского гос. ун-та, 2014. - 133 с.][Касаткина Н.Э. Современные образовательные технологии в учебном процессе вуза: метод. пособие / авт.-сост. Н.Э. Касаткина, Т.К. Градусова, Т.А. Жукова, Е.А. Кагакина, О.М. Колупаева, Г.Г. Солодова, И.В. Тимонина. - Кемерово: ГОУ «КРИРПО», 2011. - 237 с.][Котлярова И.О. Готовность преподавателей университета к использованию современных образовательных технологий // Образование и наука РГППУ. Рубрика: Образовательные технологии. - Екатеринбург, 2014. - № 1 (120). - С. 103-114.][Кубрушко П.Ф., Назарова Л.И. Совершенствование инновационной педагогической деятельности преподавателей технических вузов // Вестник ФГОУ ВПО МГАУ им. В.П. Горячкина. Рубрика: Новые педагогические технологии. - М., 2013. - № 4. - С. 79-82.][Михелькевич В.Н., Нестеренко В.М., Кравцов П.Г. Инновационные педагогические технологии: Учеб. пособие. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2004. - 91 с.][Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 декабря 2014 г. № 2765-р «Об утверждении Концепции Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы». М., 2015 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://минобрнауки.рф/документы/4952][Рыбцова Л.Л. Современные образовательные технологии: учеб. пособие / Л.Л. Рыбцова и др.; Министерство образования и науки РФ, Уральский федеральный университет. - Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2014. - 92 с.][Сазонова З.С., Ткачева Т.М. Проблемы подготовки преподавателей технических вузов к работе в условиях инновационного образования // Известия Волгоградского государственного технического университета. Сер. Проблемы социально- гуманитарного знания. - 2014. - Т. 17. - № 13 (140). - С. 111-118.][Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий. В 2 т.: учеб.-метод. пособие нового поколения. - М.: НИИ школьных технологий, 2006. - 816 с.][Фильченкова И.Ф. Технологии вовлечения преподавателей в инновационную деятельность: технология организации инновационной среды вуза // Современные проблемы науки и образования: Электр. науч. журнал. - 2017. - № 3 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.science-education.ru/ru/article/ view?id=26541][Циулина М.В. Современные образовательные технологии: Учеб. пособие. - Челябинск: Изд-во ЮУрГГПУ, 2016. - 227 с.][Чулкова Р.Г. Формирование готовности педагога к инновационной деятельности: региональный аспект // Вестник Московского государственного областного университета. - 2013. - № 3. -С. 18.][Юсупова О.В., Дири М.И., Михелькевич В.Н. Эволюция прогрессивного развития отношения преподавателей высшей школы к разработке и использованию инновационных педагогических технологий // Мир педагогики и психологии: международный научно-практический журнал. - 2018. - № 12 (29). - С. 119-128.][Orazio Miglino, Richard Walker. Teaching to teach with technology - a project to encourage take-up of advanced technology in education // Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 2, Issue 2, 2010, Pp. 2492-2496.][Orit Avidov-Ungar, Alona Forkosh-Baruch. Professional identity of teacher educators in the digital era in light of demands of pedagogical innovation // Teaching and Teacher Education, Volume 73, July 2018, Pp. 183-191.][Ozgur Yilmaz Duygu, Mutlu Bayraktar. Teachers’ Attitudes towards the Use of Educational Technologies and their Individual Innovativeness Categories // Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 116, 21 February 2014, Pp. 3458-3461.]