Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52306Research ArticleFormation of military-professional competencies with the use of problem-situational tasksPorshnevaElena G.Cand. Ped. Sci., Associate Professor at the Aerospace Force Military Subfaculty of the Military Training Department.a_porshneva@mail.ruPeter the Great St.Petersburg Polytechnic University1506201815210011325112020Copyright © 2018, Porshneva E.G.2018The article covers application of active educational methods at Military Training Faculty of a civil university, it being element of stepping-up of educational activity through simulation of real situations aimed to form professional military competence: ability to identify typical failures that occur in operation of diesel power plants; ability to eliminate failures. Active involvement of students into educational activities boosts quality of training at Military Department, for this reason problem situational tasks for technical military course «Construction, operating principle, operation and application of diesel power plants» have been developed to search for solutions in a specific practical situation that arise in diesel power station operation. While analyzing received task, students used real military equipment in practical trainings aimed at active development of professional military competence. Problem situational tasks contribute to deeper study of technical military subjects, development of abilities to solve problems, creative thinking, independent work and reflexive skills of students.In work an experiment was set up to verify hypothesis based on assumption that level of preparation of students at Military Department can be improved through development and implementation of technical military discipline based on integrated use of modern methods and means of education. Results were compared on the basis of Pearson’s statistical criterion 2 . Experiment results prompted conclusion on effectiveness of developed technical military discipline as in similar and even slightly worse initial conditions, students of experimental group trained in accordance with developed academic discipline with application of active methods and teaching aids, at course end show higher results compared to control group students, who were trained with traditional methods.Thus, study of disciplines of technical military education at Military Department of Aerospace Force of Military Training Faculty in a civil university with application of problem situational tasks is aimed at development of professional military competences and personal traits and achievement of main goal of training at Military Training Faculty - readiness of graduates for professional activity in accordance with competence requirements for relevant military occupational specialty.военная кафедрасистема военной подготовкирефлексиявоенно-техническая дисциплинапроблемно-ситуативные заданиявоенно- профессиональные компетенции[Григоренко Н.Н., Зарипов А.А. Кластерный подход к формированию военно- профессиональных компетенций // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. - 2015. - № 4 (33-1). - С. 203-209.][Кондрашов С.А., Степанов А.В. Использование кейс-технологий в формировании профессиональных компетенций курсантов вуза ФСИН РФ // Инновационная наука. - 2016. - № 12-3. - С. 65-68.][Фисенко Н.А., Фисенко А.Н., Юров А.А. Педагогические условия, способствующие эффективности организации процесса подготовки национальных военных кадров иностранных государств в вузах Вооруженных Сил Российской Федерации при изучении общевоенных дисциплин // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. - 2017. - Т. 2. - № 11. - С. 135-137.][Поршнева Е.Г., Родионов В.А. Роль куратора на военной кафедре гражданского вуза // Гуманитарные научные исследования. - 2015. - № 7-1 (47). - С. 60-67.][Поршнева Е.Г. Состояние и тенденции развития системы военной подготовки в гражданских вузах // Гуманитарные научные исследования. - 2014.- № 2 (30). - С. 18.][Козлов О.А. Содержание готовности курсантов войск национальной гвардии к профессиональной деятельности // Вестник Саратовского областного института развития образования. - 2016. - № 3 (7). - С. 96-103.][Димухаметов Р.С., Сергеев С.И. Военно-профессиональная компетентность и компетенции, формируемые у курсантов в процессе обучения в военных авиационных вузах // Здравоохранение, образование и безопасность. - 2017. - № 1 (9). - С. 110-115.][Стародубцев М.П., Бабич И.И. Педагогические условия формирования военно-профессиональных компетенций курсантов военных образовательных организаций высшего образования на занятиях по средствам связи и автоматизации // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. - 2016. - № 10 (140). - С. 172-175.][Антонов Г.М., Афанасьев А.К., Михелькевич В.Н. Педагогическая система формирования у студентов - будущих офицеров резерва Вооруженных Сил РФ военно-профессиональных компетенций // Самарский научный вестник. - 2018. - Т. 7. - № 1 (22). - С. 234-238.][Антонов Г.М., Афанасьев А.К., Попов Д.В. Концепция и реализация компетентностно-модульной технологии при подготовке офицеров запаса в гражданских высших учебных заведениях // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. - 2017. - Т. 7. - № 11 (11). - С. 28-33.][Квалификационные требования к военно-профессиональной подготовке граждан, проходящих обучение по программе военной подготовки офицеров запаса на военной кафедре (факультете военного обучения) при Федеральном государственном автономном образовательном учреждении высшего образования «Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого». - СПб, 2017. - 22 с.][Романов А.М., Горовенко В.О. Формирование военно-профессиональных компетенций у курсантов военного вуза // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. - 2016. - Т. 10-1. - С. 123-126.][Акопова М.А. Теория и методология реализации личностно-ориентированного подхода в условиях выбора дополнительных образовательных программ: автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.08 / Акопова Мария Алексеевна. - Санкт- Петербург, 2004. - 42 с.][Смирнова И.Э. Модели обучения // Высшее образование в России. - 2006. - №3. - С. 96-99.][Сафонов И.А. Активные формы обучения курсантов в процессе формирования проектно-технологической культуры // Гуманитарные науки. - 2017. - № 3 (39).- С. 138-144.][Пономарёва О.Н., Евдокимова О.В., Цаплюк А.И. Совершенствование подготовки военных специалистов: метод «кейс-стади» в преподавании гуманитарных дисциплин // Современные проблемы науки и образования. - 2016. - № 3. - С. 234.][Пономарёва О.Н., Евдокимова О.В., Бестужев Л.В. Кейс-задания в высшей военной школе и их использование в качестве компонентов фонда оценочных средств // Современные проблемы науки и образования. - 2015. - № 4. - С. 94.][Малахова В.А. Кейс-метод в преподавании естественно-научных дисциплин в военном вузе // Военный научно-практический вестник. - 2016. - № 1 (4). - С. 110-113.][Новиков Д.А. Статистические методы в педагогических исследованиях (типовые случаи). - М.: МЗ-Пресс, 2004. - 67 с.]