Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52228Research ArticleInnovative technologies in the educational process: trends, prospects of developmentAgeenkoNataliyaV. VladimirovnaCand. of Ped. Sci., Associate Professor of the Foreign Languages Department.L-2402@yandex.ruDorofeevaDariya D.4th year student of Engineering-Economic Department, SSTU.d_d_d13@mail.ruSamara State Technical University1506201714261525112020Copyright © 2017, Ageenko N.V., Dorofeeva D.D.2017To increase the effectiveness of the learning process the necessity to introduce innovative educational technologies is being actualized. Solving this problem contributes to the creation of a virtual educational environment. In order to prove the relevance of using this method, the application of VR models as a new direction in the industry of modern technologies is considered and statistical data of various foreign and Russian consulting companies are provided. The analysis of the development of Russian VR technologies market in three segments: high-level, middle-level, low-level is given, which leads to the conclusion about the dynamics and prospects of its development. Advantages of using this information technology, contributing to a full immersion in the professional environment, are emphasized. The authors come to the conclusion about the advisability of using virtual reality technologies in the educational process.the effectiveness of the learning processVR technologyvirtual realityvirtual reality glassesthe dynamics of developmentinterdisciplinary approachevaluation of market opportunitiespotential customerinnovation processmotivationэффективность процесса обученияVR-технологиивиртуальная реальностьочки виртуальной реальностидинамика развитиямеждисциплинарный подходоценка возможностей рынкапотенциальные покупателиинновационный процессмотивация[Павлова А.М., Зеер Э.Ф. Проблема изучения профессионально-личностного потенциала: результаты поискового исследования // Образование и наука. - 2012. - № 1. - С. 103-115.][Фалькова И.Н. Использование инноваций в преподавании экономических дисциплин // Перспективы развития науки и образования: Международная заочная научно-практическая конференция. Ч. 3. - М., 2013. - С. 123.][http://www.businessinsider.com/research (дата обращения: 23.05.2017).][https://geektimes.ru (дата обращения: 24.05.2017).][https://vc.ru (дата обращения: 21.05.2017).][Курдюков Г.М. Формирование культуры будущего специалиста: Метод. пособие. - М.: Высшая школа, 2010. - 142 с.][Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. - Ростов-н/Д: Феникс, 2010. - 512 с.][Lockar J., Abrams P.D. & Many W.A. (1994). Microcomputers for 21. Century educators, Reading, MA, USA: Addison-Wesley.][Bricken M. Virtual Reality Learning Environments: Potentials and Challenges. Human Interface Technology Laboratory, University of Washington, Seattle, WA.][Technology Laboratory, University of Washington, Seattle, WA. Bylinsky G. The Marvels of 'Virtual Reality. Fortune, 1991. p. 9-38.][Насейкина Л.Ф. Методика формирования компетентности в области сетевых информационных технологий студентов-программистов в условиях уровневого образования // Вестник ОГУ. - 2013. - № 2.- С. 183-190.][Селиванов В.В., Селиванова Л.Н. Виртуальная реальность как метод и средство обучения // Образовательная технология и общество. - 2014. - № 3. - С. 378-391.][Shih Y.C., Yang M.T.A. Collaborative Virtual Environment for Situated Language Learning UsingVEC3D // Educational Technology and Society. - 2008. - № 11. - P. 56-68.][Князева Г.В. Виртуальная реальность и профессиональные технологии визуализации // Вестник ВУиТ. - 2010. - № 15. - С. 68-76.]