Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52205Research ArticleSong-singing as a productive form of activity at foreign language classes at higher educational establishmentsKrivochkinaMariya Y.Lecturer of Foreign Languages Department.krimayu@yandex.ruSamara State Technical University15122016134212825112020Copyright © 2016, Krivochkina M.Y.2016The article concentrates on the reasonability of the use of song-singing at the foreign classes at higher educational establishments. The purposes of its use are widely analyzed and its suitability as the psychological communicational ice-breaker is proved. The article describes the pedagogical and psychological age peculiarities of the students and their problems of social adaptation. The author concludes that song-singing can be an effective form of class activity that helps create comfortable environment and aids in communication-competency formation.song-singingcomfortable psychological environmentstudents` age specificationsmusic choicesocial and psychological adaptationpersonality growthпениеблагоприятный психологический климатвозрастные особенности студентоввыбор музыкальных произведенийсоциальная и психологическая адаптацияснятие психологического барьераразвитие личности[Бутина Ю.В. Повышение эффективности обучения иностранному языку в вузе // Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов. - 2014 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.jurnal.org/articles/2014/ped39.html][Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. - М., 2004. - С. 40.][Донцов Д.А., Донцова М.В. Психологические особенности юношеского (студенческого) возраста // Образовательные технологии. - 2013. - № 2. - С. 34-42.][Богданова М.В. Формирование благоприятного социально-психологического климата в классе // Первое сентября. - 2010. - № 10. - С. 7-25.][Карвасарский Б.Д. Психотерапевтическая энциклопедия. - СПб.: Питер, 2006. - 752 с.][Колкова М.К. Традиции и инновации в методике обучения иностранным языкам: пособие для учителей, аспирантов и студентов // Под общ. ред. М.К. Колковой. - СПб.: КАРО, 2007. - 288 с.]