Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52155Research ArticleCONSOLIDATING ROLE OF THE DEPARTMENT OF PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY IN THE DEVELOPMENT OF EVOLUTIONARY-ACTIVITY CULTURE OF UNIVERSITY GRADUATESMelnikNadezhda M.candidate of pedagogics, associate professor, department of Psychology and Pedagogics.psychol@samgtu.ruSamara State Technical University1504201512115116525112020Copyright © 2015, Melnik N.M.2015The article is devoted to the actual problem - the formation of competitive human capital, which is the most important factor of progressive development of Russian society, the state and the economy. It is shown that in a post industrial society based on the innovation economy, on the continuous technological innovations in all areas, the basis of the competitiveness of human potential becomes evolutionary-activity culture. The fundamental approaches allowing, on the principle of complementarity, to implement the concept of evolutionary-activity culture, to govern self-development of the subject in the course of professional activities are defined. The components of evolutionary-activity culture are stated. It is concluded that the competitiveness of human potential can be achieved through the integrity of system management of components forming an evolutionary-activity culture based on technology and intellectual and informational support of professional activity of the subject. It is proved that the backbone role belongs to the psycho-pedagogical subjects cycle in the preparation of bachelors, specialists and highly qualified personnel to meet the modern requirements of the labor market and the needs of the innovation economy.competitiveness of human potentialevolutionary-activity culturethe space representations of professional activitythe space representations of the subject of activitythe space representations of the evolutionary-activity culturethe backbone role of disciplines of psycho-pedagogical cycleконкурентоспособный человеческий потенциалэволюционно-деятельностная культурапространство представлений профессиональной деятельностипространство представлений субъекта деятельностипространство представлений эволюционно-деятельностной культурысистемообразующая роль предметов психолого-педагогического цикла[Каган М.С. Человеческая деятельность (опыт системного анализа). - М.: Политиздат, 1974. - 328 с.][Концепция Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы. Утв. Распоряжением Правительства Российской Федерации от 29 декабря 2014 г. № 2765-р.][Кравченко А.И. Культурология. - М.: Академический проспект, 2002. - 496 с.][Лотман Ю.М. Статьи по типологии культуры. - Тарту: Тарт. ун-т, 1971-1973. -92 с.][Маркарян Э.С. Очерки культуры. - Ереван: Изд-во Армянской ССР, 1969. - 228 с.][Мельник Н.М. Средства управления надежностью профессиональной деятельности выпускника вуза // Высшее образование сегодня. - 2008. - № 10. - С. 20-22.][Мельник Н.М., Нестеренко В.М. Консолидированная интеллектуально-информационная поддержка безотходной генерации актуального знания в процессе профессиональной деятельности // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - №1 (19). - С. 93-100.][Мельник Н.М. Инновационная технология подготовки лидеров глобальной конкуренции // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2 (20). - С. 129-141.][Мельник Н.М. Интеллектуально-информационная поддержка генерации актуального знания в процессе решения профессиональных задач // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 2 (20). - С. 220-224.][Мельник Н.М. Методология профессиональной подготовки выпускника вуза к деятельности в условиях инновационной экономики // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 2 (18). - С. 126-137.][Мельник Н.М. Педагогические аспекты эволюционно-деятельностного высшего образования. - Самара: Самар. гос. техн. ун-т, 2014. - 144 с.][Нестеренко В.М. Конвергентное управление исследовательской деятельностью аспиранта // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2014. - № 4 (24). - С. 161-169.][Нестеренко В.М., Мельник Н.М. Интегральная оценка ценностной ориентации активности субъекта профессиональной деятельности // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 4 (22). - С. 419-423.][Философский энциклопедический словарь. - М., 1983. - С. 292-293.][Щедровицкий Г.П. Знак и деятельность. В 3 кн. Кн. 1. Структура знака: смыслы, значения, знания. - М.: Восточная литература, 2005. - 464 с.][Щедровицкий Г.П. Коммуникация, деятельность, рефлексия // Исследования речемыслительной деятельности. - Алма-Ата, 1974. - С. 12-28.][Щедровицкий Г.П. Об исходных принципах анализа проблемы обучения и развития в рамках теории деятельности [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.fondgp.ru/gp/biblio/rus/32]