Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52135Research ArticleCONVERGENT MANAGEMENT OF RESEARCH ACTIVITIES OF POSTGRADUATESNesterenkoVladimir M.doctor of pedagogics, professor, Head of Department of Psychology and Pedagogics.psychol@samgtu.ruSamara State Technical University1512201411416116925112020Copyright © 2014, Nesterenko V.M.2014The paper presents the hypothesis of the necessity and possibility of creating a unified model of knowledge of the professional environment on the basis of convergent representation about professional environment of while generating invariants solve professional problems. Intellectual - informational support implementing parametric process control generating the actual solution of the problem, creating the productive manner of invariants convergent solution. Evolutionary - dejatelnostnaja technology on the basis intellectual - informational support ensures multiple increases the productivity of intellectual activity of the subject and of the potential ability to create competitive products in accordance with the needs of society and the individual.uniform model of knowledgeconvergent presentation of informationthe generation of invariants solutionsparametric managementconvergent solutionproductivity of intellectual activityединая модель познанияконвергентное представление информациигенерация инвариантов решенияпараметрическое управлениеконвергентное решениепродуктивность интеллектуальной деятельности[Мельник Н.М., Нестеренко В.М. Консолидированная интеллектуально-информационная поддержка безотходной генерации актуального знания в процессе профессиональной деятельности // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1 (19). - С. 93-100.][Мельник Н.М. Инновационная технология подготовки лидеров глобальной конкуренции // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2 (20). - С. 129-141.][Мельник Н.М. Средства управления надежностью профессиональной деятельности вы-пускника вуза // Высшее образование сегодня. - 2008. - № 10. - С. 20-22.][Мельник Н.М. Интеллектуально-информационная поддержка генерации актуального знания в процессе решения профессиональных задач // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 2 (20). - С. 220-224.][Мельник Н.М. Методология профессиональной подготовки выпускника вуза к деятель-ности в условиях инновационной экономики // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 2 (18). - С. 126-137.][Нестеренко В.М. Параметрическое управление знанием в процессе решения професси-ональных задач // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2011. - № 1 (15).][Нестеренко В.М. Проектирование учебно-технической среды профессионально-личностного саморазвития студентов технических вузов: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.08 / Нестеренко Владимир Михайлович. - Тольятти, 2000. - 569 c.][Нестеренко В.М. Консолидированное управление продуктивностью исследовательской деятельности аспирантов // Вестник Самарского государственного технического уни-верситета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2014. - № 3 (23).][Пенроуз Р. Тени разума: в поисках науки о сознании. - М. - Ижевск: Институт компью-терных исследований, 2005. - 688 с.][Холодная М.А. Психология интеллекта: Парадоксы исследования. - 2-е изд., перераб. и доп. - СПб.: Питер, 2002. - 272 с.]