Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52122Research ArticleTHE EVOLUTIONARY-PRACTICAL ORIENTATION OF TRAINING MASTERS-CREATORSMelnikNadezhda M.psychol@samgtu.ruSamara State Technical University1510201512313013725112020Copyright © 2015, Melnik N.M.2015The article discusses the conceptual issues of raising the productivity of intelligence and, consequently, opportunities subject of professional activity. Identified the potential productivity levels of intelligence, their correlation with the quality characteristic of professional activity of Bachelor and Master. It has been shown that implementation of the effective operation of Master in the innovation economy requires a fourth level of productivity of intelligence, that allows to develop innovative solutions of actual professional task with minimal time and energy. Based on the analysis of the mathematical model of the process of professional activity, concluded about need the implementation of the evolutionary-practical approach to training of Masters, which improves the intelligence up to the fourth level by resonant coupling of extensive and intensive learning.productivity level of intelligencecompetences Mastersintensive way of development of the subject of actionthe evolutionary-practical approachthe intellectual and informational support of the professional activityуровень продуктивности интеллектакомпетенции магистраинтенсивный путь развития субъекта деятельностиэволюционно-деятельностный подходинтел-лектуально-информационная поддержка профессиональной деятельности[1. Дубинский А.Г. К определению понятия «Интеллект» // Искусственный интеллект. - 2001. - № 4. - С. 113-121.][2. Концепция Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы. Утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 29 декабря 2014 г. № 2765-р.][3. Мельник Н.М. Эволюционно-деятельностный подход к профессиональной подготовке выпускника вуза в условиях инновационного развития экономики // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 3 (21). - С. 244-249.][4. Мельник Н.М., Нестеренко В.М. Консолидированная интеллектуально-информационная поддержка безотходной генерации актуального знания в процессе профессиональной деятельности // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 1 (19). - С. 93-100.][5. Мельник Н.М. Инновационная технология подготовки лидеров глобальной конкуренции // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2 (20). - С. 129-141.][6. Мельник Н.М. Интеллектуально-информационная поддержка генерации актуального знания в процессе решения профессиональных задач // Вектор науки ТГУ. - 2012. - № 2 (20). - С. 220-224.][7. Мельник Н.М. Методология профессиональной подготовки выпускника вуза к деятельности в условиях инновационной экономики // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 2 (18). - С. 126-137.][8. Мельник Н.М. Эволюционно-деятельностная технология познания профессиональной среды - основа надежной деятельности специалиста // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2012. - № 1 (17). - С. 121-131.][9. Нестеренко В.М. Параметрическое управление знанием в процессе решения профессио-нальных задач // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. - 2011. - № 1 (15). - С. 89-99.][10. Нестеренко В.М. Конвергентное управление исследовательской деятельностью аспи-ранта // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психо-лого-педагогические науки. - 2014. - № 4 (24). - С. 161-169.][11. Степин B.C. Философская антропология и философия науки. - М.: Высшая школа, 1992. - 150 с.]