Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52103Research ArticleORGANIZATION OF PROSPECTIVE TEACHER-MUSICIAN'S CREATIVE COMPETENCE: THE REFLEXIVE ASPECTKolishevaTatyana A.ktaksd@ mail.ruPetsinaIrina A.irina_petsina@mail.ruSamara State Academy of Social Sciences and Humanities1510201512310811525112020Copyright © 2015, Kolisheva T.A., Petsina I.A.2015The article reviewed the problem of formation of the creative competency of future music teachers and the results of putting their knowledge and creative experience based on professional self-reflection to use. Professional self-reflection of a music teacher conduces deep understanding of the meaning of creativeness in his profession; internal self-enrichment and self-actualization; allows to developing a program of demands on themselves, the process and the results of creative activity; contributes to a sequence of generalized professional experience and skills. Proved that the formation of professional and self-reflection of music teachers assist the use of dialogue and democratic style of dialogue, free exchange of ideas, creative discussion, which summarized the ideas of solving the problem (interpretation of creative problem to a successful solution). Particular attention is paid to the organization and training of game forms of teaching which aimed at development of reflective thinking, creative communication, artistic and technological skills.creative competence of future music teachersprofessional self-reflectionto find and results situations of creative communicationself-observationevaluation and selection of alternative approaches for implementationcorrection and adjustment of pedagogical activityintrospectioncreative self-developmentтворческие компетенции педагогов-музыкантовпрофессионально-личностная рефлексияпоиск и решение ситуаций творческой коммуникациисамонаблюдениеоценка и выбор альтернативных подходов для осуществлениякоррекции и перестройки своей педагогической деятельностисамоанализтворческое саморазвитие[1. Бизяева А.А. Психология думающего учителя: педагогическая рефлексия. - Псков: ПГПИ им. С.М. Кирова, 2004. - 216 с.][2. Гузеев В.В. Системные основания образовательной технологии. - М: Знание, 1995. - 135 с.][3. Дьяченко В.К. Организационная структура учебного процесса и ее развитие. - М: Педа-гогика, 1989. - 159 с.][4. Колышева Т.А. Подготовка учителя музыки к профессионально-личностной рефлексии в системе высшего профессионального образования: дисс. ... докт. пед. наук / Т.А. Колы-шева. - М., 1997. - 470 с.][5. Колышева Т.А. Профессионально-личностная рефлексия учителя музыки: методологи-ческий аспект // Методология музыкального образования: проблемы, направления, кон-цепции. - М., 1999. - 63 с.][6. Пецина И.А. Русская духовная музыка как средство развития профессиональной мо-бильности будущих учителей музыки // Русь - Россия: судьба страны - судьба человека: Мат-лы Межрегион. студенч. форума. Самара, 27 мая 2013 г. - Самара, 2014.][7. Цыпин Г.М. Музыкант и его работа: проблемы психологии творчества. Кн. 1. - М.: Сов. композитор, 1988. - 382 с.][8. Юрова Т.В. Педагогическая рефлексия: диагностика и условия развития. - Владивосток: ВГУЭС, 2008. - 224 с.]