Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University52081Research ArticleFORMATION OF INFECTIOUS SAFETY IN VOCATIONAL TRAINING OF STUDENTS WITH LIMITED OPPORTUNITIES OF HEALTHKolyvanovaLarisa A.larisalesandr@yandex.ruNosovaTamara M.xGBPOU Kinel-Cherkassky branch «Tolyatti medical college»Volga region state social and humanitarian academy15062015122899825112020Copyright © 2015, Kolyvanova L.A., Nosova T.M.2015Article is devoted to vocational training of students with limited opportunities of health on sight, formation at them infectious safety at implementation of work. Problems of infectious safety, health of the population of the country came to level national significant, among which - development of the professional and socially important identity of the expert capable to provide harmonious and safe existence in environment, - one of the main. Infectious safety represents the system of measures directed on decrease in probability of emergence and distribution of infectious process. According to scientists (V.G. Akimkin, N.I. Briko, E.B. Brusina, L.P. Zuyeva, V.I. Pokrovsky), infectious safety consists in creation of comfortable and safe conditions of stay and treatment of patients in the treatment-and-prophylactic organizations, and also professional activity of the medical personnel. Implementation of measures for ensuring infectious safety of medical and diagnostic process has to be a subject of a constant control from health workers of all levels at delivery of health care. According to FSES of SPE III the educational program of persons with limited opportunities of health on sight represents the normative and educational and methodical documents defining the purposes, the contents, conditions and technologies of realization of process of training of disabled people expected results where the basis of formation of their professional competence of area of infectious safety is formed. Thus it is important that in the course of training at future expert knowledge, skills directed on formation of professional competence of persons with special needs and their health and safety was created.safetyinfectioninfectious processinfectious dangerinfectious safetyinclusive educationvocational trainingstudents with limited opportunities of healthбезопасностьинфекцияинфекционный процессинфекционная опасностьинфекционная безопасностьинклюзивное образованиепрофессиональная подготовкастуденты с ограниченными возможностями здоровья[1. Абрамова С.В., Станкевич П.В., Бояров Е.Н. Преподавание дисциплины «Безопасность жизнедеятельности» для студентов на основе модульного подхода // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Сер. Педагогика, психология. - 2013. - № 3 (14). - С. 246-250.][2. Баева И.А., Бурмистрова Е.В., Лактионова Е.Б., Рассоха Н.Г. Обеспечение психологи-ческой безопасности в образовательном учреждении: Практ. руководство / Под ред. И.А. Баевой. - СПб., 2006. - 288 с.][3. Безопасность жизнедеятельности: Учебник для студ. высш. учеб. заведений / Л.А. Михайлов, В.М. Губанов, В.П. Соломин и др.; под ред. Л.А. Михайлова. - 2-е изд., стер. - М.: Академия, 2009. - 272 с.][4. Большой медицинский словарь [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://dic.academic.ru/contents.nsf/enc_medicine/][5. Гудкова Е.И., Чистенко Г.Н., Сивец Н.Ф. и др. Внутрибольничные инфекции в Респуб-лике Беларусь: перспективы профилактики и борьбы // Сепсис: вопросы клинической патофизиологии, эпидемиологии и интенсивной терапии: Мат. межрегион. науч.-практ. конф. - Кемерово, 2006. - C. 38-45.][6. Медицинская энциклопедия [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://dic.academic.ru/contents.nsf/enc_medicine/][7. Муравей Л.А. Безопасность жизнедеятельности: Учеб. пособие для вузов. - 2-е изд., пе-рераб. и доп. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2010. - 431 с.][8. Непопалова Е.С. Cредства оценивания результатов обучения в профессиональной под-готовке учителя географии // Известия Самарского научного центра Российской акаде-мии наук. - 2009. - Т. 11. - № 4-4. - С. 881-886.][9. Современный толковый словарь изд. «Большая Советская Энциклопедия» [Электрон-ный ресурс]. - Режим доступа: http://www.classes.ru/all-russian/russian-dictionary][10. Степанова Е.С. Cредства оценивания качества профессиональной подготовки учителя географии (на примере тестирования): дисс. … канд. пед. наук / Поволжская государ-ственная социально-гуманитарная академия. - Самара, 2011][11. Ярочкин В.И. Информационная безопасность. - М., 2003. - 315 с.][12. Madden J.C., Ruiz N., Caparon M. Cytolysin-mediated translocation: a functional equivalent of type III secretion in Gram-positive bacteria. Cell 2001. - р. 143-52.][13. Eaton T.J. Molecular Screening of Entero-coccus Virulence Derminants and Potential for Ge-netic Exchange between Food and Medical Isolates. Appl Envir Microbiol 2001. - р. 128.][14. Rodrigue A., Quentin Y., Lazdunski A., Mejean V., Foglino M. Two-component systems in Pseudomonas aeruginosa: why so many? Trends Microbiol 2000. - р. 498-504.][15. Pieters J. Evasion of host cell defense mechanisms by pathogenic bacteria. Curr Opin Immu-nol 2001. - р. 37-44.][16. Casadevall A., Pirofski L.-A. Host-Pathogen Interactions: Basic Concepts of Microbial Com-mensalism, Colonization, Infection, and Disease. Inf Immun 2000. - р. 511.][17. Hansen-Wester I., Hensel M. Salmonella pathogenicity islands encoding type III secretion sys-tems. Microb Infect 2001. - р. 549-559.]