Vestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical SciencesVestnik of Samara State Technical University Psychological and Pedagogical Sciences1991-85692712-892XSamara State Technical University51949Research ArticleFUNCTIONAL PREREQUISITES OF THE EXTRA-MURAL STUDENT’S SELF-REGULATING INDEPENDENT LEARNING AND COGNITIVE ACTIVITYOvchinnikovaLyudmila P.PhD in Pedagogy, of the department of Philosophy and History of Science.PLOvchin@yandex.ruMikhelkevichValentin N.Doctorate in Engineering, Professor of the department Psychology and PedagogyJ918@yandex.ruSamara State University of TransportSamara State Technical University1511201310216617325112020Copyright © 2013, Ovchinnikova L.P., Mikhelkevich V.N.2013There is a focus on the extra-mural student’s individual self-organizing and self-regulating independent work as the dominant form of his/her learning and cognitive activity.A complex of organizational, methodic, psychological and pedagogical prerequisites of its efficient functioning is introduced.extra-mural studentindependent learning activityindependent work managementprerequisites of efficient learning activityстудент-заочниксамостоятельная учебная деятельностьуправление самостоятельной работойусловия эффективной учебной деятельности[1. Дистервег А. Избранные педагогические сочинения. – М.: Педагогика, 1956.][2. Современные образовательные технологии: Учеб. пособие/ Под ред. Н.В. Бодовской. – М.:КНОРУС,2010. – 432с.][3. Вербицкий А.А. Самостоятельная работа и самостоятельная деятельность студента//Проблемы организации СРС в условиях многоуровневой структуры высшего образования. – Волгоград: Изд-во ВГТУ, 1994. –67 с.][4. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учеб. пособие. – Ростов/нД: Феникс, 1997. – 440с.][5. Есипов Б.П. Основы дидактики. – М.:Просвещение, 1967.][6. Научно-методические основы и практика организации учебного процесса в вузе:Учеб. пособие/И.А.Новаков, Ю.В.Попов, В.Н.Подлеснов и др. – Волгоград: ВолгГТУ, 2003. – 316 с.][7. Овчинникова Л.П. Теория и практика управления самостоятельной работой студентов-заочников. – Самара: СамГУПС,2012. – 191с.][8. Иванова М.А. Самостоятельная работа студентов педвуза как средство их профессионально-личностного развития// Педагогическое образование:вызовы ХХI века: Матер. междунар. научно-практ. конф. – М.: Изд-во МГПУ,2011. – Т. 2. – С. 116 – 121.][9. Ефанова Л.Д. Управление самостоятельной работой студентов над рецептивной лексикой:Автореф. … дисс.к.п.н. –М.:МПГУ, 1990. –24с.][10.Holec H.(Ed) Autonomyand Foreign Language Learning.1981.Oxford: PergamanPress.][11.Dickinson L.Selt-instirictionin LanguageLeanning. Cambridge:1987.Cambridge University Press.][12. Костромина С.Н., Дворникова Т.А. Учебные стратегии как средство организации самостоятельной работы студентов//Вестник СПбГУ. Сер. 6. – Вып. 3. – 2007. – С.295 – 306.][13. Бусыгина Т.А., Цыганов К.Г. Основы самоорганизации учебной деятельности. – Самара: Изд-во СГПУ, 2008. – 210с.][14. Бусыгина Т.А., Цыганов К.Г. «СРС-компетенция», или Как научиться хорошо учиться в институте: Учеб.-метод. пособие по самоорганизации и самовоспитанию студентов. – Самара: Изд- во СГПУ, 2004. – 100с.][15. Михелькевич В.Н., Сухинин В.П. Рациональная организация самостоятельной работы студентов: Учеб. пособие. – Самара: Изд-воСамГТУ, 2006. – 30 с.]