10th International Scientific & Practical Conference “Culture, Science, Education: Problems and Perspectives"10th International Scientific & Practical Conference “Culture, Science, Education: Problems and Perspectives"Nizhnevartovsk State University12021510.36906/KSP-2022/29Conference Report, Theses of ReportIncreasing the professional training of students through participation in applied research projectsSeredovskikhB. A.<p>Ph.D.</p>red@nvsu.ruhttps://orcid.org/0000-0003-2715-2146SokolovS. N.<p>Ph.D.</p>red@nvsu.ruhttps://orcid.org/0000-0001-5639-6620KozelkovaE. N.red@nvsu.ruDeryabinaV. V.red@nvsu.ruNizhnevartovsk State University021220222092170501202305012023Copyright © 2022, Seredovskikh B.A., Sokolov S.N., Kozelkova E.N., Deryabina V.V.2022<p>The article discusses the directions for the formation of students' professional competencies, focuses on attracting students to the development and implementation of applied research projects. The possibilities of improving the professional training of students on the basis of solving applied problems relevant to the regional educational environment have been studied, the directions of this activity are reflected on the example of Nizhnevartovsk State University. Identifies and substantiates the stages of preparing students for research work. The authors point out the effectiveness of such interdisciplinary approach, which is confirmed by practice of teaching.</p>professional trainingresearch activities of studentsapplied research projectsпрофессиональная подготовканаучно-исследовательская деятельностьисследовательские проекты прикладного характера[Бутенко Л.И., Давыденко Л.Г. Научно-исследовательская деятельность студентов как один из самых эффективных методов формирования профессиональных компетенций // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 10-5. С. 902-904. URL: https://clck.ru/32mAPE][Коркина Е.А., Талынева О.Ю. Выявление пирогенноопасных зон нефтегазодобывающего комплекса Нижневартовского региона // Культура, наука, образование: проблемы и перспективы: Мат-лы III Всероссийской научно-практической конференции (г. Нижневартовск, 7 февраля 2014 г.). Нижневартовск, 2014. Ч. III. С. 14-16.][Наумов Н.Д., Прикот О.Г., Родиков А.С. Современные технологии управления на проектной основе. Нижневартовск: Изд-во Нижневарт. гуманит. ун-та, 2009. 126 с.][Петрова С.Н. Научно-исследовательская деятельность студентов как фактор повышения качества подготовки специалистов // Молодой ученый. 2011. № 10 (33). Т. 2. С. 173-175. https://clck.ru/e52Km][Печерская Е.А., Савеленок Е.А., Артамонов Д.В. Вовлечение студентов в научно-исследовательскую работу в университете: механизм и оценка эффективности // Инновации. 2017. № 8 (226). С. 7–15.][Середовских Б.А. Использование картографического метода при обследовании населенных пунктов в бассейне реки Конды, подверженных негативному воздействию вод // Научные труды магистрантов и аспирантов. Выпуск 16. Нижневартовск: Нижневарт. гос. университет, 2019. С.299-305.][Супрун Н.Г., Халикова Д.А. Научно-исследовательская работа студентов как фактор повышения их профессиональной компетентности (на примере направления подготовки «социальная работа»). Новосибирск: Изд. АНС «СибАК», 2016. 82 с.][Шилина А.Ю., Середовских Б.А. Применение современных информационных технологий для мониторинга лесных пожаров // XIX Всероссийская студенческая научно-практическая конференция, (г. Нижневартовск, 4–5 апреля 2017 г). Нижневартовск, 2017. С. 482 – 487.][Фомина Т.П. Научно-исследовательская деятельность студентов как средство повышения качества образования // Вестник ТГУ. 2008. Вып. 7 (63). С. 242-246.]