9th International Scientific & Practical Conference “Culture, Science, Education: Problems and Perspectives"9th International Scientific & Practical Conference “Culture, Science, Education: Problems and Perspectives"11069010.36906/KSP-2021/94FEATURES OF SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES THROUGH MUSICAL ACTIVITYFarkhutdinovaS. GPh.D.-SuleymanovaL. I-Nizhnevartovsk State University150720211165165729082022Copyright © 2021, Farkhutdinova S.G., Suleymanova L.I.2021The modern innovative educational process is a mixture of various methods, practices, pedagogical theories, approaches and tools known to modern pedagogy today. Each theory is unique and, if possible, takes into account all the features of childhood, the individual characteristics of children and much more. It is important to understand that the socialization of a child in a team, his introduction into the team and subsequent successful interaction with others directly depends on how high-quality the interaction of specialists and parents will be, how much they make contact, are interested in the successes and problems of their child, his adaptation and the process of learning and upbringing itself.social adaptationchildren with disabilitiesmusical activityсоциальная адаптациядети с ограниченными возможностями здоровьямузыкальная деятельность[Алмазов Б.Н., Беляева М.А., Бессонова Н.Н. Методика и технологии работы социального педагога. 2-е изд., стереотип. М.: Академия, 2004. 192 с.][Галагузова М.А. Социальная педагогика. М.: ВЛАДОС, 2000. 416 с.][Котышева Е.Н. Музыкальная психологическая коррекция в процессе реабилитации детей с ограниченными возможностями здоровья // Омский научный вестник. 2009. №2(76). С. 179-182.][Маллeр А.Р. Ребенок c ограниченными возможностями. М.: Аркти, 1996. 32 с.][Мелехова В.М., Смолярчук И.В. Особенности социального развития детей с ограниченными возможностями здоровья // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2019. Т. 18. № 39. С. 60-66.][Овчинникова Т.С. Метод коррекционной ритмики в музыкальном воспитании дошкольников с ограниченными возможностями здоровья // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2015. Т. 3. № 2. С. 105-112.][Пантелеева Л.А. Особенности социализации детей с ограниченными возможностями здоровья в процессе обучения // Актуальные вопросы психолого-педагогического сопровождения детей с ограниченными возможностями здоровья в инклюзивном обучении: Сб. научных статей. М., 2018. С. 12-16.][Таниева Г.М. Музыка как катализатор процесса коммуникации для детей и взрослых с ограниченными возможностями здоровья // Вестник НГТУ им. Р.Е. Алексеева. Серия: Управление в социальных системах. Коммуникативные технологии. 2016. № 3. С. 46-50.][Тишина Е.Ю. Музыкальное воспитание как средство социальной адаптации младших школьников с задержкой психического развития // Вестник Оренбургского государственного университета. 2007. № 5(69). С. 30-36.]